The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Emmie

Afvallen met een activity tracker

Of je nu gewicht wil verliezen om je conditie te verbeteren of om eindelijk weer in die ene spijkerbroek te passen; een activity tracker om je pols kan enorm van pas komen bij het afvallen. In dit artikel vertel ik hoe een tracker je helpt bij het verliezen van die overtollige kilo's.

1. Motivatie bij inactiviteit

Wanneer je een zittend beroep hebt, is het vaak lastig om genoeg te bewegen. Een tracker met een inactiviteitssensor komt dan van pas. Als je te lang stilzit, trilt de tracker om je eraan te herinneren dat het tijd is om in beweging te komen. Haal bijvoorbeeld wat vaker koffie voor je collega's, of ga in de pauze eens een frisse neus halen. Het zijn de kleine gewoontes die je helpen bij het bereiken van je streefgewicht én bij het behouden van je ideale gewicht.

2. Eenvoudig persoonlijke bewegingsdoelen stellen

Op je activity tracker stel je een persoonlijk bewegingsdoel in. Dat doel kan bijvoorbeeld gebaseerd zijn op je aantal gelopen stappen, traptreden of verbrande calorieën. Wanneer je je doelen behaalt, geeft je tracker een lichte trilling of ontvang je in de bijbehorende app een zogenaamde badge. Motiveer jezelf door iedere dag je doelen te behalen en alle badges te verzamelen. Wanneer je meer gewicht verliest en fitter wordt, kun je ervoor kiezen je doelen bij te stellen om jezelf te blijven uitdagen.

3. Zicht hebben op verbrande calorieën

De essentie van gewichtsverlies is dat je meer calorieën verbrandt dan dat je binnenkrijgt. Door meer te bewegen en op je voeding te letten gaat je lichaam aanspraak maken op je (vet)reserves. Dit heeft als gevolg dat je gewicht verliest. Kies voor een tracker die ook je verbrande calorieën bijhoudt om meer zicht te krijgen op de hoeveelheid calorieën die je verbrandt op een dag. Hou je voeding bij voor een nog overzichtelijker beeld van je calorieverbruik en -inname. Maak naast je activity tracker ook gebruik van handige dieet apps om je daarbij te helpen. Denk bijvoorbeeld aan `The Calorie Counter & Diet Tracker' van My Fitness Pal.

4. Balans hervinden tussen rust en activiteit

Met een activity tracker die ook je slaap meet, krijg je een compleet beeld van je nachtrust. Goed slapen is namelijk essentieel voor een optimale stofwisseling. Wanneer je niet diep of lang genoeg slaapt, kan dat het biologische ritme van je lichaam in de war brengen. Bovendien heb je minder zin om te bewegen als je vermoeid bent en heb je vaker trek in ongezond eten. Je bekijkt je slaapgegevens in de vorm van inzichtelijke grafieken en data de volgende dag in de bijbehorende app. Zo ontdek je wat voor jou de perfecte balans is tussen rust en activiteit en val je gemakkelijker af.


© 1999 - 2019 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 34.413 beoordelingen