The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Caitlin

Afvallen met een loopband

Wandelen en hardlopen zijn 2 goede manieren om af te vallen. Maar wanneer het slecht weer is of je haast hebt, is het wat minder prettig om naar buiten te gaan. Voor het lopen op de loopband hoef je niet naar buiten en kun je jezelf elke training weer opnieuw uitdagen. Met een hoge hellingshoek verbrand je meer calorieën. Daarnaast train je ook alle spieren in je benen, waardoor je meer vet verbrand in je rustperiode. Bovendien krijg je ook een ijzersterke conditie. Hieronder vind je de voordelen van het afvallen met een loopband.

Hoe verbrand je op een loopband veel calorieën?

Calorieën verbranden loopband

Hoeveel calorieën je verbrandt tijdens het lopen op een loopband is afhankelijk van meerdere factoren. Zo verschilt het per snelheid en het percentage van de hellingshoek. Ook je lengte en gewicht spelen een grote rol. Een man van 80 kilo verbrandt met hardlopen op een snelheid van 10 kilometer per uur ongeveer 834 kilocalorieën per uur. Een vrouw van 70 kilo verbrandt met hardlopen op een snelheid van 10 kilometer per uur ongeveer 730 kilocalorieën per uur. Wanneer je wil afvallen op een loopband is het belangrijk dat je de helling wat hoger zet en je loopsnelheid niet te hoog is.

Welke spieren train ik op een loopband?

Spieren trainen loopband

Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer vet je verbrandt in rust. Tijdens het lopen op een loopband train je voornamelijk je beenspieren. Je bovenbeenspieren hebben de kracht om je benen goed weg te duwen bij de afzet. Je hamstrings span je aan na je afzet wanneer je je onderbeen richting je billen brengt. Je bilspieren span je aan om je heupen recht te houden zodat er niet te veel druk op je liezen komt. Bij het landen op de voet span je de kuitspieren aan. Ook je rug en buikspieren worden aan het werk gezet. Deze spieren houden je bovenlichaam stabiel, zodat je een goede houding hebt tijdens het lopen.

Helpt trainen op hartslag met afvallen?

Hartslag trainen loopband

Wanneer je nog meer inzicht wil hebben in je trainingen, kun je gebruik maken van een hartslagmeter. Zo heb je de optie om te trainen in verschillende hartslagzones. Elke hartslagzone heeft zijn eigen functie. Wil je afvallen dan is het belangrijk dat je binnen de vetverbrandingszone blijft. Dit is het meest nauwkeurige te meten met een hartslagmeter.


© 1999 - 2019 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 40.954 beoordelingen