View Coolblue in English? |
Geschreven door Jonna

Fietsen met Apple Watch Series 2

Met Apple Watch Series 2 om mijn pols mis ik zelfs tijdens het fietsen geen belangrijke berichten, inkomende oproepen of e-mails. Handig, maar wat kan ik nog meer met deze smartwatch? Met een ingebouwde hartslagsensor en GPS beschikt het horloge over verschillende sportfuncties. In dit artikel vertel ik je meer over de mogelijkheden van Apple Watch tijdens het fietsen.

Ritgegevens meten

Ritgegevens meten

Voordat ik mijn fietstraining start, stel ik op mijn horloge een doel in. Als ik bijvoorbeeld aangeef dat ik 200 kcal wil verbranden, berekent het horloge hoeveel kilometer ik moet fietsen om dit doel te behalen. Dankzij de ingebouwde GPS sensor zie ik tijdens het fietsen mijn tempo, snelheid en afstand. De ingebouwde hartslagsensor meet ook mijn hartslag, waardoor ik zie hoe intensief ik bezig ben en kan inschatten hoe lang ik dit tempo nog volhoud. Wanneer ik er een kilometer op heb zitten, geeft Apple Watch een lichte trilling. Alle gegevens worden opgeslagen en bekijk ik achteraf via de bijbehorende app.

Strava app

Strava app

Om mijn trainingen nog uitgebreider te registreren, heb ik de Strava app in Apple Store download. Deze app meet net als Apple Watch app mijn gegevens, maar biedt ook extra mogelijkheden. Zo heeft de Strava app een 'segment' functie. Segmenten zijn stukken weg op je route. Zodra ik langs een bekend segment rijd, start Strava automatisch een tijdregistratie. Segment afgelegd? Dan word je in een ranglijst geplaatst met andere fietsers. Je vergelijkt hiermee dus jouw gereden tijd op een bepaald stukje van je route, met die van anderen. Dit kan onder meer op basis van leeftijd en gewicht. Verder heb je ook de mogelijkheid om snel te schakelen tussen verschillende sporten. Dit is vooral handig als je tijdens een training zowel gaat fietsen als hardlopen. Wanneer ik klaar ben met mijn workout ontvang ik een samenvatting van de training.