Geschreven door Sanne

Specialisten review van de Canon EOS 80D

De Canon EOS 80D is een digitale spiegelreflexcamera die uitdaging biedt. Een gevorderde fotograaf kan met dit model zijn hart ophalen. Ik testte de camera als fotograaf die zich beginner af mag noemen. Tijdens het fotograferen en filmen ontdekte ik welke extra's dit model allemaal te bieden heeft.

• 24,2 megapixels, APS C CMOS sensor
  • Full HD 1080p, 7 fps, wifi
  • Inclusief 18-55mm lens
899,-
  • Door het draai- en kantelbare scherm fotografeer je vanuit diverse perspectieven.
  • De camera heeft een groot dynamisch bereik door de 24,2 megapixel APS-C sensor.
  • Door het snelle en nauwkeurige focussysteem is de camera geschikt voor het maken van professionele video's.
  • Met de app bestuur je de camera op afstand.
  • Vanwege zijn gewicht en ergonomie is de camera erg gebruiksvriendelijk.
  • Filmen in 4K is niet mogelijk met deze camera.
  • Bij een hoge ISO instelling ontstaat er ruis op je foto's.

Canon EOS 80D + 18-55mm IS STM

De body van de camera is minder groot dan ik had verwacht, hetzelfde geldt voor het gewicht. Hoewel het geen lichtgewicht camera is, is de body absoluut niet zwaar. Hierdoor pakte ik de camera vrij gemakkelijk op. Met de rubberen greep aan de voor- en achterkant, hield ik de body met 1 hand vast. Van tevoren wist ik dat het toestel mij veel cameramogelijkheden zou bieden, maar op het eerste gezicht blijft het aantal bedieningsknoppen gelukkig erg overzichtelijk.

Nauwkeurig focussysteem met 45 crosstype focuspunten

Focussyteem

De camera heeft een nauwkeurige autofocus. Het toestel telt maar liefst 45 crosstype focuspunten. Dit betekent dat het contrast van alle pixels met elkaar wordt vergeleken in plaats van alleen pixels op dezelfde rij. Hierdoor herkent de camera je onderwerpen snel. Mijn gekozen onderwerpen bleef de camera moeiteloos volgen. Handmatig van focuspunt veranderen ging heel makkelijk via het touchscreen. Dit is vooral handig tijdens het filmen. Zo verander je probleemloos van focuspunt met 1 tik op het scherm.

Draai het touchscreen in allerlei kijkhoeken

Kantelbaar touchscreen

Het scherm van de Canon EOS 80D is draai- en kantelbaar en je klapt hem naar de zijkant open. Tijdens het fotograferen en filmen kon ik het scherm in allerlei handige kijkhoeken kantelen. Door het scherm te draaien, maak je met de camera selfies en vlogs. Het maken van een foto kan via het touchscreen, net als het scherpstellen en het aanpassen van instellingen. Met 1 tik en veeg op het scherm pas je bijvoorbeeld de witbalans, het diafragma en de sluitertijd aan.

Gedetailleerde beelden van hoge resolutie

Hoge resolutie

De camera heeft een 24,2 megapixel APS-C sensor waardoor het toestel een groot dynamisch bereik heeft. Dit levert heldere en gedetailleerde beelden op van groot formaat. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om details terug te halen en ze aan te passen tijdens de nabewerking. Denk hierbij aan onderbelichte delen lichter maken. Door de grootte van de sensor valt er nog prima te fotograferen bij weinig licht. De DIGIC 6 beeldprocessor voorkomt dat de camera door de grote bestanden traag wordt.

Professioneel filmen met diverse opties

Professioneel filmen

Hoewel de meeste videomakers het liefst zelf van focuspunt veranderen, kan de camera het ook heel goed zelf. Op volautomatische stand gaat de camera zelfstandig op zoek naar het beste focuspunt. Handmatig veranderen van focuspunt gaat daarnaast bijzonder soepel via het touchscreen. De camera schiet de video's met 60 frames per seconde waardoor je er geen extreme slow motion video's mee maakt.

Makkelijk te bedienen met 1 hand

Bedienen met 1 hand

Bij een geavanceerde spiegelreflexcamera als deze, verwachtte ik een zwaar toestel. Maar dat valt reuze mee: de body van de camera weegt 'slechts' 730 gram. De rubberen grip aan de voor- en achterkant maakten dat ik hem vrij gemakkelijk oppakte. De knoppen van het toestel bediende ik tijdens het maken van mijn opnamen gemakkelijk met wijsvinger of duim. Om tussen het fotograferen door te checken of mijn instellingen goed stonden, gebruikte ik het schermpje bovenop de camera.

App gebruiken als afstandsbediening

Canon 80D app

Foto's stuurde ik draadloos door naar mijn telefoon, tablet of printer. Met de Canon app op mijn telefoon bestuurde ik de camera op afstand. Hierdoor kreeg ik meer bewegingsvrijheid tijdens het fotograferen. Dit is erg handig bij het maken van familieportretten waar je zelf ook op wilt staan. Het downloaden en delen van de gemaakte opnamen gaat erg makkelijk via deze app. Het enige wat je moet doen is een wifi verbinding tot stand brengen tussen je apparaat en de camera.

Deze camera mag zich met recht een geavanceerde spiegelreflexcamera noemen. De autofocus is nauwkeurig en snel en de beelden zijn van hoge kwaliteit. Daarnaast heeft een videomaker met dit toestel een goede filmcamera in handen. Wisselen van focuspunt tijdens het filmen gaat ontzettend soepel en de camera kent diverse videomogelijkheden. Het touchscreen maakt dit model over het algemeen erg gebruiksvriendelijk. Door zijn gewicht en het kantel- en draaibare scherm is de camera ook nog eens handzaam.

Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 14.792 beoordelingen