Geschreven door Marjolein

Specialisten review van de GoPro HERO 6

De GoPro HERO 6 is uit en ik mag hem testen. De action camera zit zoals we dat van GoPro gewend zijn in een stijlvolle verpakking. Tot mijn verbazing is het uiterlijk van de camera exact hetzelfde als die van de GoPro HERO 5. Ik ben benieuwd hoe het zit met de specificaties. In dit artikel neem ik de HERO 6 onder de loep.

• 4K met 60 frames per seconde
  • 12 megapixel foto's
  • Met 2 zelfklevende mounts
429,-

• Je bedient de GoPro met 13 spraakcommando's.
  • Filmen doe je in 4K met 60 fps.
  • Je maakt vloeiende slowmotion beelden in Full HD met 240 fps.
  • Inzoomen doe je via het touchscreen.

Minpunt

• De spraakbesturing is niet beschikbaar in het Nederlands.

Zodra ik de HERO 6 zie, ben ik verbaasd. Qua uiterlijk verschilt de camera weinig met zijn voorganger en stiekem vind ik dat best jammer. Dat zegt echter niets over de prestaties van de camera. In de verpakking vind ik een usb kabel, accu, handleiding en verschillende mounts waarop je de camera monteert. Zoals ik al had verwacht, ontbreekt een waterdichte behuizing. De camera is namelijk waterdicht tot 10 meter. Ik ben benieuwd wat het toestel te bieden heeft.

Het bedienen van de HERO 6 vergt enige oefening. Al swipend open je, net als bij je smartphone, verschillende vensters. Via het touchscreen zoom je in en uit. Dit werkt prettig. De bediening via spraakbesturing is even wennen, maar werkt verbazingwekkend goed. Vergeet de spraakbesturing niet eerst aan te zetten via de instellingen, anders praat je net als ik voor niets tegen je camera. Helaas wordt de Nederlandse taal niet ondersteund.

Geavanceerde beeldstabilisatie

Beeldstabilisatie

Uit ervaring met de wat meer budget action camera's weet ik dat wanneer je tijdens het autorijden of fietsen filmt, er veel trillingen te zien zijn in het beeld. Zonde, want dat kan je beelden goed verpesten. Daarom heb ik de GoPro in beide situaties getest en ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. Die vervelende trillingen zijn er namelijk niet. De beelden ogen behoorlijk vloeiend en stabiel. Een flink pluspunt van de HERO 6.

De beelden

De beelden

Voor het nauwkeurig vastleggen of het vertraagd opnemen van mijn snel bewegende hond heb ik een hoge frame rate (aantal frames per seconde) gebruikt van 60 en 120 fps. Ik zie geen haperingen of lichte vertragingen terug in mijn video's dus ik ben blij met het eindresultaat. Voor het opnemen van vloeiende slowmotion beelden film ik met 120 en 240 fps. Voor het afspelen van een vertraagde video hoef je overigens niets te bewerken of in te stellen. Handig!

De geluidskwaliteit

Geluidskwaliteit

Wanneer ik video's maak is geluid een belangrijk onderdeel. Ik kan nog zulke mooie beelden hebben, als het geluid van slechte kwaliteit is haak ik af. Gelukkig stelt de HERO 6 mij hierin niet teleur. Het toestel heeft 3 microfoon en in iedere situatie kiest hij de microfoon die op dat moment zorgt voor de beste audio opnames. De geluidskwaliteit is goed, zelfs wanneer je onder water filmt. Dit komt mede doordat je geen externe behuizing nodig hebt.

GoPro Capture en Quik app

Apps

Het koppelen van de GoPro met mijn smartphone verliep soepeler dan verwacht. Via de Capture app pas je gemakkelijk de instellingen van de camera aan. Daarbij vind ik het erg prettig dat ik mijn smartphone als display kan gebruiken. De Quik app bewerkt mijn gemaakte video's automatisch met tekst, muziek en speciale effecten. Het resultaat daarvan is erg leuk. Achteraf kun je dingen naar eigen smaak wijzigen.

De GoPro HERO 6 is een action camera die doet wat `ie zegt dat `ie moet doen. Je hebt met dit kleine toestel zoveel mogelijkheden dat je opkijkt van de prestaties. Enig puntje van kritiek is het feit dat de spraakbesturing niet beschikbaar is in het Nederlands. Of ik het de upgrade van een HERO 5 naar een HERO 6 waard vind? Nee, daarvoor verschilt de HERO 6 voor mij te weinig van de HERO 5. De upgrade van de HERO 4 naar de HERO 6 vind ik echter wel de moeite waard.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 34.413 beoordelingen