Specialisten review van de Nikon D5600

De Nikon D5600 staat te boek als een gebruiksvriendelijke digitale spiegelreflexcamera met voldoende mogelijkheden voor foto- en videografen. Ik testte de camera om te kijken hoe het toestel presteert in de praktijk. Hierbij lette ik vooral op het ontwerp, de autofocus, filmopties en de draadloze verbindingen.

• 24,2 megapixels, APS C CMOS sensor
  • Full HD 1080p, 5 fps, wifi
  • Inclusief 18-55mm lens
755,-

• Het lcd scherm is horizontaal en verticaal te kantelen.
  • De 18-55mm lens is geschikt voor portret- en landschapsfotografie.
  • Door de hoge maximale ISO waarde fotografeer je ook in donkere situaties.
  • Via wifi zet je de gemaakte foto's eenvoudig over naar je smartphone of tablet.

• Door het ontbreken van GPS worden locatiegegevens niet opgeslagen.

Compact formaat

Wat direct opvalt aan de camera is het formaat. Het toestel is door zijn compactheid en lichte gewicht gemakkelijk met 1 hand op te pakken. De rubberen grip aan de voorkant zorgt ervoor dat de camera stevig in mijn hand blijft liggen. Hoewel het een kleine camera is, heeft het toestel een opvallend groot scherm. Maar ik ben vooral erg benieuwd naar de mogelijkheden van deze camera. Niet alleen voor het fotograferen, maar ook voor het maken van video's.

Ontwerp

Touchscreen

Compacte en lichte DSLR met een handig touchscreen

Het formaat was, zoals ik eerder noemde, het eerste wat mij opviel. Ook tijdens het fotograferen blijft de camera lekker en stevig in de hand liggen. Het grote kantelbare scherm zorgt ervoor dat ik tijdens het maken van een video vanuit een laag perspectief de beelden goed blijf zien. Daarnaast biedt het touchscreen mij de mogelijkheid om instellingen met 1 tik op het scherm aan te passen. Dat is ontzettend handig als je nog niet weet waar alle knopjes zitten.

Autofocus

Scherpstelpunten

Snel, geruisloos en specifiek scherpstellen

Ik werd erg blij van het autofocussysteem van deze camera. Tijdens het filmen veranderde de camera snel en geruisloos van autofocuspunt. Daarnaast deed het toestel dit ook best precies. Alleen bij beelden met weinig contrast stelde de camera wat langzamer scherp. Wat ook fijn aan deze camera is, is het groot aantal scherpstelpunten. In totaal heb je er 39 tot je beschikking. Op die manier stel je scherp op hele specifieke onderdelen in je beeld.

Filmen

Filmen

Van geavanceerde filmopties tot het maken van een timelapse

Hoewel ik weinig ervaring heb met filmen, wil ik toch een paar filmopties bespreken in deze review. Tijdens het testen van de filmmogelijkheden lette ik op de autofocus. De camera wisselt snel en stil van focuspunt waardoor je opname niet wordt verstoord. Daarnaast film je gemakkelijk in allerlei hoeken door het scherm te kantelen. En als klap op de vuurpijl: het toestel filmt in Full HD met 60 frames per seconde. Ideaal voor het maken van een timelapse dus.

Draadloos verbinden

SnapBridge verbinden via wifi, NFC en bluetooth

Wifi en NFC zijn handig maar bluetooth werkt het fijnst

De camera heeft verschillende mogelijkheden tot het draadloos overzetten van opnamen. Het toestel heeft zowel wifi als bluetooth en NFC. Het maken van verbinding tussen de camera en de SnapBrigde app ging erg eenvoudig. Via bluetooth bleef de camera op een energiezuinige manier continu in verbinding met mijn telefoon. Dit voorkomt dat de accu's van de apparaten snel leeglopen. Daarnaast hoefde ik me geen zorgen te maken dat mijn telefoon geen wifiverbinding had tijdens het gebruik van bluetooth.

Automatisch kwaliteitsbeelden naar je telefoon of tablet

De SnapBridge app werkt met een always-on verbinding. Hierdoor verschijnen de beelden die je maakt automatisch in het fotoalbum op je Apple of Android apparaat. Zo stuur je direct je mooiste momenten via social media de wereld in. Je personaliseert de beelden door via SnapBridge je naam en GPS locatie toe te voegen. Voor het maken van opnamen op afstand gebruik je de app als afstandsbediening voor de camera.

Het is een fijne compacte DSLR camera. Hij is overal makkelijk mee naartoe te nemen en eenvoudig te bedienen. Het kantelbare scherm helpt je bij het maken van opnamen in moeilijke hoeken. Ik was vooral verrast door de snelle, precieze en geruisloze autofocus. Mijn filmopnames werden er niet door verstoord. De camera is om nog een reden erg geschikt voor filmmakers: je filmt er in Full HD mee met 60 frames per seconde. Daarna deel je ze energiezuinig via bluetooth.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 37.397 beoordelingen