View Coolblue in English? |

Specialisten review van de Nikon KeyMission 360

Alleen op het eerste gezicht is de Nikon Keymission 360 al een bijzondere camera. Met twee lenzen heeft de camera een beeldhoek van 360 graden waardoor je letterlijk alles om je heen vast legt. Je bedient de action cam met 2 knoppen en voor extra mogelijkheden koppel je de camera aan je smartphone via de SnapBridge 360/170 app. In deze review test ik de KeyMission 360 waarbij ik let op bediening, de beelden, accuduur en de app.

• 4K met 30 frames per seconde
  • 23,9 megapixel foto's
  • Waterdicht tot 30 meter
209,-

• De camera beschikt over een beeldhoek van 360 graden.
  • Met de camera film je in 4K.
  • Bewerk en bedien de camera met de SnapBridge 360/170 app.
  • De action cam is eenvoudig te bedienen met 2 knoppen.

• De beelden zijn niet haarscherp.
  • SnapBridge werkt niet altijd.
  • De lenzen worden snel vies door vingerafdrukken.
  • De camera heeft een beperkte accuduur.

Aan de afbeeldingen op de verpakking te zien, is de camera geschikt voor extreme sporten zoals skydiven. In de doos tref ik naast een siliconen beschermhoes, een mount en 2 onderwater lensbeschermingen aan die dit bevestigen. De Keymission 360 ziet er gelikt uit; de camera is compact, heeft een fijn formaat en is mooi afgewerkt. Het is wel uitproberen hoe je de camera goed vasthoudt zonder vingerafdrukken op de lenzen achter te laten. Met slechts 2 knoppen lijkt de camera eenvoudig te bedienen. Ik ben benieuwd of de bediening ook echt zo eenvoudig is als het lijkt.

Eenvoudig te bedienen met 2 knoppen

Met de KeyMission 360 heb je geen last van vele knopjes en ingewikkelde instellingen. De action camera heeft maar 2 knoppen; een opnameknop voor video's en aan de zijkant van de camera zit een knop voor het maken van foto¿s. De drie lampjes op de action camera geven je veel duidelijkheid o.a. de accuduur en de opnamemodus. Ook kun je aan de lampjes zien of de camera klaar is om gekoppeld te worden aan de Snapbridge 360/170 app. De knipper- en kleurenopties hebben verschillende betekenissen en dat is even wennen. De handleiding heb ik er tijdens het testen bij gepakt voor verduidelijking, waar exact in staat wat ieder signaal betekent.

De beelden

360 graden beelden

Filmt in 360 graden

Het leukst van de KeyMission 360 is de beeldhoek van 360 graden. Hiermee leg je alles om je heen vast, wat zorgt voor een hele beleving bij het terugkijken van die beelden. Zo zag ik bij het terugkijken van de beelden ineens wat er achter me gebeurde, terwijl ik daar tijdens het filmen helemaal geen zicht op had. Als je de beeldhoek van 360 graden niet gewend bent, is dat best even wennen. De beelden zijn namelijk bolvormig. De kwaliteit van de beelden vind ik voor een 360 graden graden camera goed. De beelden zijn niet haarscherp, maar zijn daarentegen goed genoeg om alles duidelijk te zien.

Accuduur

Accu

Een beperkte accuduur

De accu ging ruim 1 uur mee toen ik aan het filmen was met de Keymission 360. Persoonlijk vind ik dit aan de korte kant. Als film- en fotografieliefhebber kom ik daar al gauw aan, vooral tijdens een uitje of vakantie. Toen de batterij bijna leeg was, brandde het lampje bovenop de camera oranje. Het is jammer dat je op dat moment geen idee hebt hoelang je nog kunt filmen. Om het percentage van de batterij te achterhalen heb ik de SnapBridge 360/170 app gebruikt. De accu heeft er bijna 2,5 uur over gedaan om volledig op te laden. Ik vind dit vrij lang als je de camera snel nodig hebt.

SnapBridge app

Snapbridge app

Bewerk en deel je beelden

De SnapBridge 360/170 app is een uitkomst voor de camera aangezien deze niet beschikt over een LCD scherm. Met behulp van de applicatie kon ik live opnamen bekijken, de camera op afstand bedienen en de instellingen aanpassen. Je zet de beelden daarnaast gemakkelijk over naar je smartphone. Zo deel je beelden snel met familie en vrienden op social media. De SnapBridge 360/170 app is een toevoeging aan de action camera. Online las ik dat het met een aantal apparaten niet lukt om de camera met de applicatie te verbinden. Dit ondervond ik zelf ook met mijn eigen smartphone.

Al met al is de Nikon KeyMission 360 meer dan alleen een action camera. Ik ben vooral te spreken over de eenvoudige bediening, de mogelijkheden die de SnapBrigde app biedt en de beeldhoek van 360 graden. Minder enthousiast ben ik over de accuduur en het feit dat de beelden niet haarscherp zijn. Hopelijk komt Nikon in de toekomst met een update van de app zodat iedereen kan genieten van de extra mogelijkheden die de app biedt.

Videocamera specialist.

Beoordeling door klanten: 9.3 / 10 - 33.564 beoordelingen