Geschreven door Bas

Specialisten review van de Oculus go

De Oculus Go is de eerste zelfstandige, actieve VR bril waarbij je geen beestelijke pc of je eigen smartphone nodig hebt. Ik heb deze instap VR bril van Oculus en Facebook voor je getest en geef antwoord op de vraag of de Oculus Go zijn reputatie als de VR bril voor iedereen waarmaakt.

Oculus Go

• 2560 x 1440 Fast switch LCD
  • Geen pc of mobiele telefoon vereist
  • Inclusief touch controller (1x)
264,-
  • Ingebouwde speakers laten je helemaal opgaan in VR
  • Zelfstandig: geen krachtige pc of smartphone nodig
  • Geschikt voor bekende apps als Netflix en Facebook
  • Alleen headtracking, geen positionele tracking
  • Geen verstelbare lenzen

In de doos

In de doos

VR brillen hebben normaal gesproken best een hele hoop accessoires nodig. Bij de Oculus Go is de keuze voor gemak duidelijk, want je hebt geen IT achtergrond nodig om met de Go aan de slag te gaan.

• de Oculus Go VR bril
  • de Oculus Go Touch controller
  • Usb laadkabel (50 centimeter)
  • Opzetstuk voor brildragers
  • Handleiding

First Time Setup

Oculus Go instellen

Het is vrij makkelijke om met de Go aan de slag te gaan. Na de bril eerst even van een slok stroom te voorzien begin ik met het downloaden van de Oculus app voor Android of iOS. Deze helpt mij stap voor stap door het instelproces heen. Ik verbind de Oculus hierdoor met mijn wifi netwerk en maak een Oculus account aan. Ik volg de stappen en krijg een rondleiding door het systeem van de Go. Handig!

Lenzen

De lenzen van de Oculus go

Het eerste wat me opvalt is dat het beeld scherper is dan bij de Oculus Rift. Tekst komt scherp in beeld en ik heb geen last van het pixelige ‘screen door-effect’. Mijn enige ergernis is dat de lenzen niet te verstellen zijn, waardoor ik de bril echt op de goede positie vast moet maken om bij de juiste hoek door de lenzen te kijken. Eenmaal gelukt dan is er geen omkijken meer naar.

Navigatie & bediening

Oculus Go controller

Navigeren door VR doe ik met de Oculus Go op 2 manieren. Door mijn hoofd te bewegen en met de Oculus Go Touch controller. Deze controller is eenvoudig te calibreren en werkt intuïtief als aanwijsapparaat. Het is net of ik met een fel witte laserpointer op knoppen mik. Daarnaast scroll je met de touch bad en ‘klik’ je met de trigger. Zonder externe sensoren kan ik niet in VR lopen, dus ik gebruik de bril vooral zittend op de bank.

Entertainment & Games

Oculus Go in gebruik

De Oculus Go is in de kern een entertainment apparaat. Zodra ik begin heb ik gelijk toegang tot populaire apps als Plex en Netflix. In de browser krijg ik meteen een aantal handige bookmarks naar YouTube, Twitch en andere entertainment hubs. Ik log in met mijn Netflix account en kijk de nieuwste aflevering van mijn lievelingsserie vanuit een virtuele huiskamer of bioscoop. In VR kijk ik nu ook voor het eerst speciale 180, 360 graden en 3D videos.

Apps

Oculus Go Games

Games

Met de ingebouwde speakers en een 360 graden omgeving ga je volledig op in je games. Zware games als Doom VR speel je helaas niet op de Oculus Go, maar dat betekent niet dat ze niet leuk zijn. Ik zie de controller in VR, dus dit maakt het mikken in de gratis schiet games die ik probeer is bijvoorbeeld erg leuk en soort van realistisch. Ook strategie spelletjes zijn leuk om te spelen, omdat je eenvoudig orders geeft.

Beschikbare apps

Sociaal

De Oculus Go steekt ook veel energie in de sociale mogelijkheden van VR. Ik koppel bijvoorbeeld mijn Facebook account om die virtueel te bekijken. Of kan ik in apps als Plex en Netflix samen een film of serie kijken met andere Oculus Go gebruiker. Dit ook met de games en andere apps, maar dat kon ik met een enkele Oculus Go nog niet in de praktijk testen. Maar, de mogelijkheid is er, dus dat maakt VR gelijk een stuk leuker.

Op een paar kleine onhandigheden na is de Oculus Go een uitstekende manier om goed kennis te maken met VR. De bril blinkt uit door zijn zelfstandigheid en de goed beeldkwaliteit, waardoor veel kinderklachten van VR verleden tijd zijn. Er is voldoende content en de batterijduur is met 2.5 uur precies lang genoeg voor een VR sessie. De verdere ontwikkeling van de sociale aspecten van de bril zal zorgen dat je nog heel lang plezier uit deze VR bril haalt.

Bas
Bas Gamingspecialist.

Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 17.105 beoordelingen