Geschreven door Sanne

Specialisten review van de Olympus E-M10 Mark III

Als je een veelzijdige systeemcamera zoekt, dan heb je aan de Olympus E-M10 Mark III een goede. Voor bijna iedere gebruikssituatie heeft deze camera wel een oplossing. Met dit toestel op zak heb je geen fotocursus meer nodig. Ik nam de proef op de som en ging op pad om hem uit te testen.

• 16,1 megapixels, filmt in 4K
  • Met wifi, zonder NFC en bluetooth
  • Inclusief 14-42mm lens.
749,-

Pluspunten*

• De camera geeft een heldere uitleg bij de verschillende modi.
  • Pas verschillende bewerkingsfilters toe tijdens het fotograferen.
  • Het grote kantelbare scherm geeft heldere beelden.
  • Kies uit 121 focuspunten direct via het touchscreen.
  • Op de camera zitten verschillende videomodi.

• Door alle mogelijkheden wordt de bediening van de camera snel ingewikkeld.
  • Bij een ISO waarde van 25600 worden de foto's korrelig.

De camera ziet er stijlvol uit. Het ontwerp doet in eerste instantie denken aan een camera uit de jaren 60. Toen ik de camera voor het eerst oppakte, vond ik hem zwaarder dan verwacht. Hij lag daarentegen lekker in de hand door de rubberen grip aan de voorkant en achterkant. Het bedieningspaneel ziet er overzichtelijk uit. Meteen werd duidelijk welke modi erop zitten: een aantal handmatige en voorgeprogrammeerde opties.

Instellingen

Instellingen foto en video

Een breed aanbod in foto- en videotechnieken

Het duurde even voor ik doorhad wat ik met welke functie kon. De camera kent een breed aanbod in foto- en videotechnieken die je kunt toepassen. Hierdoor wordt het toestel al snel ingewikkeld. Wat helpt, is de heldere uitleg die de camera bij alle modi en scènes geeft. De afbeeldingen bij de opties in het menu spreken voor zich, voorkennis van de fototechnieken is niet nodig. Dit maakt deze camera niet alleen geschikt voor de gevorderde fotograaf.

Filters

Filters Olympus E-M10

Direct filters toevoegen en nabewerken

Onder de optie 'ART' staan veel verschillende filters die de camera over de foto's heen kan leggen. Ik had onder meer de keuze uit 3 vintage filters, filters waarbij er gedeeltelijk kleur verschijnt op de foto, tekenstijlen en diverse zwart-wit effecten. Foto's krijgen op een gemakkelijke manier een bijzonder effect. Nabewerking van foto's kan direct via de camera, dit hoefde ik niet meer later in een bewerkingsprogramma te doen.

Scherm

Scherm Olympus E-M10

Kiezen uit 121 focuspunten via groot touchscreen

Het scherm van deze camera is groot en geeft heldere beelden. Ik zag goed hoe de foto eruit kwam te zien. Ook het resultaat van de filters was meteen zichtbaar. Het kantelbare scherm is erg handig voor het maken van foto's van onder- of bovenaf. Dit is vooral fijn als je boven een menigte uit wilt fotograferen. Via het touchscreen kon ik snel instellingen wijzigen of van focuspunt veranderen. Hierbij had ik de keuze uit maar liefst 121 scherpstelpunten.

Video

Olympus E-M10 video

Veel instellingen voor video

Alle filters die op de camera zitten, zijn ook te gebruiken voor het maken van video's. Daarnaast beschikt de camera over diverse instellingen speciaal voor video's. Er kunnen scherpe en kleurrijke video's in 4K mee worden gemaakt. Het is ook mogelijk om korte clips op te nemen en die later samen te voegen tot 1 video. Ik vond vooral het maken van slowmotion video's erg leuk. Je neemt een actie op en de camera speelt het vervolgens vertraagd af.

De camera heeft ontzettend veel mogelijkheden en is hierdoor erg veelzijdig. Hoewel alle functies door de camera worden uitgelegd, wordt de camera niet gebruiksvriendelijker door het brede aanbod. Het kost wat tijd om uit te zoeken hoe alles werkt en welke functies waarvoor dienen. Toen ik dit eenmaal doorhad, haalde ik veel plezier uit het fotograferen met voorgeprogrammeerde scènes en filters. Het grote scherm met 121 focuspunten vond ik ook echt een voordeel van deze camera.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 37.014 beoordelingen