Geschreven door Jimmy

PlayStation VR Review

De release van de PlayStation VR volgt na de eerdere release van de HTC Vive en de Oculus Rift. Het grootste verschil? Je sluit de VR bril simpelweg aan op je PlayStation 4 en hebt geen krachtige game pc nodig. Tenminste, als je al over de PlayStation Camera beschikt. Dat maakt de drempel om met de PlayStation VR aan de slag te gaan een stuk lager. Daarom heb ik ook deze VR bril uitvoerig voor je getest. Dus hoe zit hij op je hoofd? Hoe is de besturing? En trekt deze VR bril je helemaal in de wereld van virtual reality?

Sony PlayStation VR

• 1920 x 1080 OLED beeldscherm
  • Geschikt voor de PlayStation 4
  • Geschikt voor brildragers
299,-
  • Mijn brildragende vrienden gebruiken de PlayStation VR zonder problemen.
  • Speelsessies zijn comfortabel door de verstelbare delen.
  • Je gebruikt de bril samen met vrienden, waardoor het een sociale activiteit wordt.
  • Voor de beste graphics heb je een PlayStation 4 Pro nodig.

Wat je (niet) in de doos vindt

In de doos

In de doos van de PlayStation VR vind je de VR bril, een zwart kastje en kabels. Heel veel kabels. Echter, de installatie wijst zichzelf dankzij duidelijke markeringen. Ook vind je demo disc met 8 games om te proberen. Een nadeel vind ik dat de PlayStation camera niet standaard meegeleverd wordt, terwijl deze wel vereist is om de PlayStation VR te gebruiken.

Balans op je hoofd

Balans

De VR bril beschikt over 2 verstelbare delen. De plastic band zit diagonaal over je hoofd heen en zet je simpelweg strakker door een knop aan de zijkant ingedrukt te houden. Ik merk veel minder druk op mijn gezicht dan bij andere VR brillen. Dat maakt langere speelsessie comfortabeler. Met het scrollwieltje stelde ik de lenzen vervolgens af op mijn pupilafstand en ging ik aan de slag met de games.

De besturing

Besturing

De besturing van de PlayStation VR verloopt via een Dualshock controller of de PlayStation Move controllers. Beide worden getraceerd door de PlayStation Camera zodat je een duidelijke virtuele representatie van de controller hebt. Het is erg leuk om je armen te gebruiken in VR. Jammer dat de camera soms moeite had met het registeren van de Move controller, waardoor de positie in VR soms wat afweek van hoe ik ze vast had.

Nog steeds gamen met je vrienden

Gamen met vrienden

Een game als Batman: Arkham VR geeft je het gevoel dat je Bruce Wayne zelf bent. Maar wat de PlayStation VR echt anders maakt dan vergelijkbare VR brillen, is dat je het in de huiskamer gebruikt. Met verschillende games in Playroom VR werden mijn vrienden op de bank uitgenodigd om mee te doen. Zij gaven mij aanwijzingen in een spel doordat zij konden zien wat er in een voor mij donkere ruimte stond. Gezellig!

Al met al in de PlayStation VR de meest toegankelijke VR bril. De bril is goedkoper dan VR brillen voor pc, zeker wanneer je al over een PlayStation 4 beschikt. Zonder camera is de PlayStation VR niet te gebruiken, dus het was fijn geweest als deze er standaard bij had gezeten. Het is geweldig om met de Move controllers je armen in VR te bewegen en objecten op te rapen, maar aan de betrouwbaarheid mag nog wat gesleuteld worden.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 40.954 beoordelingen