Geschreven door Marcel

Specialisten review van de Samsung Galaxy A5 (2017)

In 2017 introduceerde Samsung de Samsung Galaxy A5 (2017). Is het gelukt om de A5 naar een hoger niveau te tillen? Ik nam de smartphone onder de loep en deel mijn ervaringen in dit artikel. Ondertussen is het toestel niet meer te koop. Toch enthousiast geworden? De Samsung Galaxy A40 is een nieuwer toestel met vergelijkbare specificaties.

Samsung Galaxy A40

• 64 GB opslagcapaciteit
  • 5,9 inch Full HD+ scherm
  • Android 9.0 Pie
234,-
  • Met de dubbele camera van 16 en 5 megapixels leg je alle momenten scherp vast.
  • Dankzij de snellaadfunctie is de batterij vlug opgeladen.
  • Door de dual sim ben je op 2 telefoonnummers beschikbaar.
  • Door de kleinere batterij gaat de A40 minder lang mee dan de Samsung Galaxy A50.

"Hij lijkt wel heel erg op de Galaxy S7." Mijn eerste gedachte bij het zien van de Samsung Galaxy A5 2017. Natuurlijk in positieve zin. De A5 is gemaakt van glas, wat zorgt voor een luxe uitstraling. De glazen voor- en achterkant lopen subtiel over in de metalen rand. Op die rand vind je twee aparte poorten voor je sim- en micro SD kaart. Draai het toestel verder rond en je ziet de USB C aansluiting op de onderkant met vlak ernaast de hoofdtelefoon aansluiting.

Specificaties uitgelicht

De Samsung Galaxy A5 2017 heeft heel wat in petto. Zo is de behuizing stof- en waterdicht gemaakt. Handig voor het bellen tijdens een zware stortbui. De selfie camera heeft een flinke upgrade gekregen ten opzichte van haar voorganger. Het aantal megapixels is van 5 naar maar liefst 16 gesprongen. Ook heeft het vernieuwde design wat weg van zijn broers, de Galaxy S7 en S7 Edge. Hieronder licht ik deze punten toe.

Waterdicht

Samsung Galaxy A5 (2017) waterdicht

Voor het eerst voorziet Samsung haar A serie van een waterdicht jasje. De Samsung Galaxy A5 (2017) heeft namelijk een IP68 certificering. Water en stof maken dus geen schijn van kans. Ik hoor je al denken: hoe zit dat nu met de simkaart en micro SD ingang? Samsung heeft deze poorten voorzien van een rubberen strip. Ik testte de waterdichtheid uit met een onderdompeling in een bak water voor 15 minuten. En dit kon hij eenvoudig weerstaan. Opmerkelijk was dat ik het toestel zelfs nog kon besturen terwijl hij in het water zwom.

Behuizing

A5 behuizing

Ik kon het overduidelijk zien nadat ik de nieuwe Galaxy A5 naast zijn voorganger legde. De Galaxy A5 heeft een metamorfose ondergaan. De metalen rand heeft nu dezelfde kleur als het toestel, wat voorheen zilver was. Een elegant plaatje als je het mij vraagt. De behuizing is qua materiaalgebruik wel hetzelfde gebleven: zowel het scherm als het glas op de achterkant zijn voorzien van afgeronde randen. De Galaxy A5 paste precies in de palm van mijn hand.

Selfie camera

Samsung A5 selfie camera

Zowel de camera op de achterkant als de selfie camera van de Galaxy A5 delen hetzelfde aantal megapixels. Een vrij schaars fenomeen bij smartphones. En dat is positief! Nou ben ik niet een persoon die dagelijks selfies maakt. Maar deze verbetering ten opzichte van haar voorganger kan ik zeker waarderen. De selfies die ik maakte tijdens het testen van dit toestel waren, zoals verwacht, haarscherp. Ook heeft Samsung de selfie camera modus voorzien van een fijn extraatje: de sluiterknop is te verplaatsen.

Voorbeeld foto's

Om je een idee te geven van de camera van de Samsung A5, heb ik een aantal foto's gemaakt in verschillende situaties. Je ziet onder meer hoe de camera presteert in het donker en in de buitenlucht.

Ik kan het bevestigen: de Samsung Galaxy A5 2017 is een knap staaltje technologie voor een schappelijk prijsje. Hij deelt de looks van zijn broers in de S reeks. En heeft zelfs een paar functies van hen overgenomen, zoals het always on scherm. Mijn persoonlijke highlight is de selfie camera. Een foto maken in dezelfde resolutie als met de camera op de achterkant is toch best knap. Dat geldt natuurlijk ook voor het schieten van video's. Ben je op zoek naar een smartphone die solide prestaties levert en een elegante uitstraling heeft? Dan is de Samsung Galaxy A5 een ware aanrader.

Marcel
Marcel Telefoonspecialist.

Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 17.091 beoordelingen