The website is in Dutch. Would you like to translate it to English?

Geschreven door Violet

Specialisten review van de Samsung Galaxy S9 Plus

Na de succesvolle Samsung Galaxy S8 en de S8 Plus werd het moeilijk om deze vlaggenschepen te overtreffen. Februari 2018 was het dan zover: de Galaxy S9 en S9 Plus werden aangekondigd. Hoe is de S9 Plus in gebruik en is de camera beter dan die van de S8 (Plus)? Ik probeer de S9 Plus 2 weken uit op vakantie.

De Samsung Galaxy S9 Plus in het kort

• Je maakt op elk moment van de dag goed belichte foto's dankzij het variabele diafragma.
  • Het grote, 6,2 inch scherm is erg gemakkelijk in gebruik.
  • De vingerafdrukscanner zit op een betere plek dan die van de S8.
  • De super slow-mo functie herkent de beweging niet altijd.
  • Het scherpte-diepte effect in foto's pakt niet altijd de goede gedeeltes.

Net zoals de S8 heeft de Samsung Galaxy S9 Plus een strak en luxueus design, waar ik enthousiast over ben. De telefoon ligt lekker in de hand: ik voel geen scherpe randen door de afgebogen zijkanten. Samsung heeft met de S9 Plus een groot, 6,2 inch beeldscherm in een relatief compact toestel gestopt. De 2 camera's en vingerafdrukscanner zijn nu allemaal onder elkaar geplaatst. De telefoon heeft aan de onderkant een hoofdtelefoonaansluiting, stereo speakers en een usb c aansluiting.

De camera uitgelicht

Samsung heeft zich met de Galaxy S9 Plus gericht op de 2 camera's. Er zit onder andere een variabel diafragma op, waarmee je volgens Samsung ook 's avonds goed belichte foto's maakt. Ook de super slow-mo zou een nieuwe en verbeterde ervaring hebben, omdat je meer details vastlegt. Ik neem graag foto's met mijn telefoon en wilde dus zien wat ik met de S9 Plus kan. Ik test wat camera functies.

Variabel diafragma

De Galaxy S9 (Plus) heeft als eerste smartphone camera een variabel diafragma. Zeker na het vergelijken van foto's in het donker met andere telefoons, zoals de Galaxy S8, zag ik het verschil. De S9 maakt ook in het donker zonder flitser scherpe en heldere foto's, terwijl ik bij de S8 zie dat de foto onderbelicht en onscherper is. Omdat ik 's avonds net zo graag foto's maak als overdag, ben ik heel blij met deze functie.

Super slow-mo

Ik besloot in Amerika een waterval te filmen met de super slow-mo functie. Bij het openen van de super slow-mo functie op de camera verschijnt er een vierkant waarbinnen de beweging die je in slow-motion wilt hebben zichtbaar moet zijn. Zodra dit lukte, was ik onder de indruk van het gedetailleerde effect. Helaas herkent de camera vaak een beweging niet, waardoor ik sommige gedeeltes in slow-mo en en sommige gedeeltes normaal filmde, zoals je in het filmpje ziet.

Scherpte-diepte effect

Met de selectieve focus creëer je een scherpte-diepte effect. Het onderwerp wordt scherpgesteld en de achtergrond vervaagt. Omdat dit op de S9 Plus softwarematig gebeurt, worden niet altijd de juiste onderwerpen scherp of vaag gemaakt. Het duurde daarom even voordat ik de foto had gemaakt die ik wilde. Vaak worden er ook andere onderwerpen scherpgesteld, wat ik niet wilde, of worden er details van het hoofdonderwerp juist weer vervaagd. Hoewel het resultaat leuk is, vind ik het niet erg nauwkeurig.

Gebruik en beeldscherm uitgelicht

Omdat ik gewend ben aan het besturingssysteem iOS, was ik benieuwd hoe ik een Android telefoon zou ervaren. Ook functies zoals een vingerafdrukscanner die achterop het toestel zit, waren nieuw voor mij. Het grote beeldscherm van 6,2 inch met zijn gebogen randen wilde ik ook graag uitproberen. Ik test het gebruik en het beeldscherm van de S9 Plus uit.

Vingerafdrukscanner en besturingssysteem

Samsung heeft ervoor gekozen om de vingerafdrukscanner niet meer naast, maar onder de camera te plaatsen. Dit in tegenstelling tot de S8, waar hij naast de camera zat. Omdat ik geen grote handen heb, kwam mijn vinger vanzelf op de scanner terecht, maar ik kan me voorstellen dat mensen met grotere handen per ongeluk nog wel eens op de camera zitten. De overstap van iOS naar Android beviel me goed. Ik raakte erg snel gewend aan het besturingssysteem van Samsung, wat ik van tevoren niet had verwacht.

Beeldscherm

De Samsung Galaxy S9 Plus heeft een groot, 6,2 inch scherm. Omdat de voorkant van het toestel voornamelijk uit scherm bestaat, is het nog een relatief compact toestel. Aan de afgebogen randen moet ik erg wennen: ik klik vaak per ongeluk iets aan omdat mijn duim op de rand ligt. Daarentegen geeft het me wel het gevoel dat het scherm als het ware 'op' de telefoon ligt. Als je veel Netflix kijkt op je telefoon of veel gamet, zou ik het comfortabele Quad HD scherm zeker aanbevelen.

Voorbeeldfoto's

Ik ben in de 2 weken met het toestel enthousiast geworden over het variabele diafragma. Echter, de selectieve focus en de super slow-mo werken helaas niet altijd goed. Desalniettemin zijn deze 3 toegevoegde functies reden genoeg om te zeggen dat de camera beter is geworden ten opzichte dan die van de S8. Hoewel het een mooi en functioneel toestel is, weet ik niet of ik zoveel meer geld eraan zou uitgeven als ik de prijzen met de S8 vergelijk.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 33.614 beoordelingen