The website is in Dutch. Would you like to translate it to English?

Geschreven door Amber

Specialisten review van de Samsung Galaxy S9

Een variabel diafragma, krachtige stereo speakers en filmen in super slow motion: dat is de Samsung Galaxy S9 in een notendop. Qua uiterlijk lijkt de smartphone als 2 druppels water op zijn broertje, de Galaxy S8. Daarentegen zitten er onder de motorkap een aantal vernieuwingen. Is de S9 net zo grensverleggend als de S8? Ik test de telefoon een week uit.

De Samsung Galaxy S9 in het kort

• 's Avonds en overdag maak ik heldere foto's dankzij het variabele diafragma.
  • De vingerafdrukscanner zit onder de camera, waardoor ik er gemakkelijk bij kan.
  • De Dolby Atmos stereo speakers zorgen voor een krachtig, helder geluid.
  • Het scherpte-diepte effect in foto's is niet altijd optimaal.

Als ik de S9 uit de verpakking haal, herken ik meteen het ontwerp van de S8. De smartphone heeft een 5,8 inch infinity scherm met gebogen randen met daaromheen een stijlvolle behuizing. De smartphone lijkt iets dunner te zijn geworden, maar dit is lastig met het blote oog te zien. Aan de achterkant zit een enkele camera met flitser met daaronder de vingerafdrukscanner, die zijn oude vertrouwde plaats heeft ingenomen. Aan de onderkant zit een usb c aansluiting, hoofdtelefoonaansluiting en een stereo speaker.

Camera specificaties uitgelicht

Samsung richt zich bij dit nieuwe vlaggenschip volledig op de camera. Aangezien ik veel foto's maak met mijn smartphone, wilde ik de camera maar al te graag uittesten. Zo ben ik op pad gegaan met de S9 in mijn stad, Rotterdam, en heb ik een aantal toeristische trekpleisters op de foto gezet. Verder was ik benieuwd naar de volgende functies: het variabele diafragma, de selectieve focus functie en een 3D avatar maken met AR Emoji.

Camera

Camera Samsung Galaxy S9

Het variabele diafragma van de S9 heeft er een fan bij. De foto's die ik 's avonds maakte zijn erg scherp. Dit komt doordat de camera in het donker naar een groter diafragma schakelt en meer licht opvangt. Zo heb ik niemand hoeven verblinden met de flitser. Maak je net als ik graag foto's met een scherptediepte effect? Met de selectieve focus functie creëer je dit effect softwarematig. Houd er rekening mee dat de achtergrond van je foto hierdoor soms niet volledig vervaagd is.

Selfie camera

Selfie camera Samsung Galaxy S9

Met de selfie camera maak je dankzij de selectieve focus functies zelfportretten met scherptediepte effect. De functie werkt goed totdat je een selfie maakt met tegenlicht. Zo werden plukken van mijn haar ook vervaagd, terwijl deze juist scherp hadden moeten zijn. Een andere functie van de selfie camera is AR Emoji. Hoe het werkt? Ik maakte een selfie en vervolgens werd mijn hoofd omgetoverd tot een 3D animatie. De avatar maken is grappig, maar ik houd het toch liever bij de Whatsapp emoji's.

Nog meer specificaties uitgelicht

Ook op het gebied van prestaties en gebruiksgemak zijn er aantal verbeteringen te zien bij de Galaxy S9. Zo zit de vingerafdrukscanner weer op de 'oude' plek, waar ik en vele andere Samsung fans blij van worden. Volgens Samsung is het geluid van de speakers luider en mooier geworden. Of ik dit ook zo ervaren heb? Je leest het hieronder.

Vingerafdruk- en irisscanner

Vingerafdrukscanner S9

Met het verplaatsen van de vingerafdrukscanner naar de oude plek heeft Samsung het ontgrendelen van de S9 weer eenvoudig gemaakt. De scanner zat bij de S8 naast de camera, waardoor ik regelmatig mijn vinger op de camera legde in plaats van op de scanner. Ontgrendelen is ook mogelijk met de Intelligent Scan: een combinatie van iris- en gezichtsherkenning. Ik heb hier eerlijk gezegd weinig gebruik van gemaakt, omdat mijn vinger al bijna op de scanner zit als ik het toestel beet heb.

Stereo speakers

Stereo speakers S9

Als serie-verslaafde werd ik enthousiast van de stereo speakers met Dolby Atmos sound. Het geluid is harder dan dat van de S8, waardoor ik tijdens het koken gewoon een serie kan kijken. De acteurs van mijn favoriete serie kwamen goed boven de keukengeluiden uit. De combinatie van de stereo speakers met het 5,8 inch Quad HD infinity beeldscherm maakt het kijken van films en series op de S9 een aanrader.

Voorbeeldfoto's

Om antwoord te geven op de vraag: is de Samsung Galaxy S9 net zo grensverleggend als de S8? Nee, maar Samsung heeft wel al het moois van de S8 in de S9 gestopt. Het is goed te zien dat de focus bij deze smartphone op de camera ligt. Overal het variabel diafragma ben ik enthousiast, maar over de selectieve focus iets minder. Desondanks raad ik de S9 zeker aan als je net als ik veel foto's maakt met je telefoon.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 33.614 beoordelingen