Geschreven door Lisette

Specialisten review van de Samsung Gear IconX

Waar je bij reguliere sport oordopjes een snoer in je nek draagt, zijn de Samsung Gear IconX oordopjes volledig draadloos. Je hebt enkel 2 dopjes in je oren die muziek via Bluetooth streamen. Hierdoor heb je alle bewegingsvrijheid. Met de ingebouwde mp3 speler, touch bediening en interne fitness tracker bieden de oordopjes een scala aan mogelijkheden. Dat maakt de IconX interessant voor liefhebbers van technologische snufjes. Ben je een digibeet, dan kun je beter kiezen voor reguliere Bluetooth oordopjes. Lees alles over de oordopjes in deze review.

Samengevat

• Je hebt alle bewegingsvrijheid, omdat de oordopjes volledig draadloos zijn.
  • Dankzij de interne mp3 speler hoef je je telefoon niet bij je te hebben om muziek te luisteren.
  • De oordopjes hebben een ingebouwde fitness tracker.
  • De oordopjes zitten comfortabel en vallen niet uit je oren tijdens het sporten.
  • Met de meegeleverde powerbank laad je de oordopjes overal op.
  • De oordopjes werken niet optimaal met Apple producten.
  • Het kost tijd en moeite om te begrijpen hoe de oordopjes werken.
  • De oordopjes hebben een beperkte accuduur.

Ik was onder de indruk van de Samsung Gear IconX oordopjes toen ik ze uit de verpakking haalde. De vormgeving is strak en minimalistisch, precies waar ik van hou. Ze voelen glad aan. Dat zal het waterafstotende nano laagje wel zijn, denk ik. In de powerbank laad je de oordopjes op. Tegelijkertijd is het een beschermhoes. Slim bedacht. In de doos vond ik extra maten dopjes en oorclips waarmee de oordopjes stevig in je oren moeten blijven zitten. Over dat laatste had ik zo mijn twijfels. Ik nam de proef op de som en ging ermee hardlopen in het park.

Specificaties uitgelicht: volledig draadloos

Samsung Gear IconX

Met de Samsung Gear IconX heb je geen last van draden die in de weg hangen. De losse dopjes streamen muziek van je smartphone via Bluetooth. Onderweg strikte ik mijn veters zonder in de knoop te raken. Ik vroeg me af hoe ik de muziek moest bedienen nu er geen afstandsbediening in een kabel aanwezig is. Je regelt het met de touch interface op de dopjes. 1 keer klikken is bijvoorbeeld pauzeren en door te swipen verander je het volume. Het instellen van de Ambient Sound modus, waarbij omgevingsgeluid hoorbaar is, lukte niet direct.

Specificaties uitgelicht: ingebouwde mp3 speler

Samsung Gear IconX

Naast muziek streamen via Bluetooth kunnen de oordopjes zelf muziek afspelen. Ze hebben een ingebouwde mp3 speler met een geheugen van 4 GB. Dit is voldoende voor ongeveer 1000 liedjes. Dankzij de interne mp3 speler hoef je je smartphone niet meer mee te nemen tijdens het sporten. Superhandig dus. Minder handig was de manier waarop je muziek op de speler zet. Althans, dit was mij niet meteen duidelijk. Zo moet je zowel op het linker als op het rechter dopje dezelfde muziek zetten, tenzij je de Gear Iconx PC manager downloadt.

Specificaties uitgelicht: fitness tracker

Samsung Gear IconX

Het leukst van de Gear IconX vind ik de ingebouwde fitness tracker. Via de sensoren in de dopjes werden mijn hartslag, snelheid, afstand en het aantal verbrande calorieën gemeten. Tijdens het rennen gaf een Nederlandse stem dit aan mij door, zodat ik wist hoe ik ervoor stond. Voor een nog uitgebreider trainingsprogramma koppelde ik de oordopjes aan de Samsung S Health app. De stem leidde mij door de oefening heen. Dit leverde komische momenten op wanneer ik "ga harder" en "je bent goed bezig" te horen kreeg. Doe mij altijd maar zo'n personal coach.

Specificaties uitgelicht: accuduur

Samsung Gear IconX

De accu ging 1,5 uur mee toen ik muziek via Bluetooth streamde. Ik vind dit vrij beperkt. Gelukkig kun je de oordopjes onderweg opladen in de powerbank. Zo gaan ze nog eens ruim een uur mee. Het nadeel hiervan is dat je de oordopjes dan niet kunt gebruiken. Toen ik muziek luisterde via de interne mp3 speler ging de batterij 3 uur mee. De accu van je telefoon blijft dan natuurlijk ook bespaard. Hoewel ik zelf nooit 3 uur onafgebroken aan het sporten ben, vind ik het toch irritant dat je de oordopjes redelijk snel moet opladen.

Specificaties uitgelicht: draagcomfort

Samsung Gear IconX

Van tevoren was ik bang dat de oordopjes snel zouden uitvallen. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn. Dankzij de extra maten dopjes en oorclips zitten de lichtgewicht dopjes perfect. Ik heb er een half uur mee gerend en ze zijn niet uitgevallen. Ik was wel bang dat ik ze snel kwijt zou raken. Je kunt de dopjes opbergen in de powerbank, maar Samsung heeft geen tracking systeem waarmee je ze terug kunt vinden zoals de draadloze Motorola VerveOnes+ oordopjes dat wel hebben.

Specificaties uitgelicht: compatibiliteit

Samsung Gear IconX

Op de website van Samsung Gear IconX staat dat de oordopjes geschikt zijn voor smartphones met een Android 4.4 of hoger besturingssysteem. Ook moet je toestel over minimaal 1,5 GB RAM geheugen beschikken. Zelf beschik ik over een iPhone, dus ik heb een Samsung smartphone geleend om deze review te kunnen schrijven. Eigenwijs als ik was wilde ik toch proberen de oordopjes met mijn iPhone te gebruiken. Hoewel ze het soms deden, was de Bluetooth verbinding niet stabiel. Het is dus geen aanrader voor Apple gebruikers.

De Samsung Gear IconX oordopjes krijgen van mij een 8. Ik ben positief over de bewegingsvrijheid, het geluid, de interne mp3 speler, het draagcomfort en de ingebouwde fitness tracker. Minder enthousiast ben ik over de accuduur, gebruiksvriendelijkheid en compatibiliteit. De IconX oordopjes zijn niet bedoeld voor digibeten, omdat het moeite kost om te begrijpen hoe alles werkt. Als je eenmaal de werking onder de knie hebt, zijn de oordopjes te gek. Hopelijk komt Samsung in de toekomst met een update of vernieuwde versie, zodat Apple gebruikers ook kunnen genieten van deze toffe oordopjes.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 40.870 beoordelingen