Geschreven door Laurence

Specialisten review van de Sonos Play:5

De Sonos Play:5 is de grootste en krachtigste luidspreker binnen de Play lijn. Deze draadloze luidspreker beschikt over 3 tweeters, 3 midwoofers en 6 digitale klasse D versterkers. Daarom was ik benieuwd naar het maximale volume, de helderheid en de basweergave. Naast het geluid testte ik ook andere functies, zoals de installatie en connectiviteit.

Samengevat

• De draadloze installatie verloopt snel en eenvoudig.
  • Met TruePlay stem je het geluid af op de akoestiek van de kamer.
  • Via de app nummers afspelen en afspeellijsten maken werkt erg gemakkelijk.
  • Het geluid klinkt ook op een hoog volume zowel helder als krachtig.
  • Je kunt de speaker aansluiten op tv's die een hoofdtelefoon uitgang hebben.
  • Voor de meest realistische stereo weergave in grote kamers heb je 2 speakers nodig.
  • Door de breedte van 36,4 centimeter neemt de speaker veel ruimte in op een plank of kastje.

Sonos Play:5

De behuizing van de Play:5 is strak en modern. Als liefhebber van een minimalistische vormgeving vind ik dit zeker een pluspunt. Wanneer je het ontwerp vanaf de voorkant bekijkt, zie je alleen het rooster en een klein logo. Aan de bovenkant zit een touchpad waarmee je de muziek pauzeert, het volume aanpast of een ander nummer kiest. Het regelen van de muziek via veegbewegingen werkt voor mij een stuk sneller dan wanneer ik knoppen in moet drukken.

Specificaties uitgelicht: installatie klaar in 10 minuten

Sonos controller app

De Sonos Controller app voor je smartphone of tablet begeleidt je stap voor stap door het installatieproces. Het kost een paar minuten extra, maar ik raad je aan om direct de TruePlay functie te activeren. Op deze manier stem je het geluid af op de akoestiek van je kamer. Hiervoor moet je met je smartphone door de kamer lopen, zodat de akoestiek gemeten wordt. In de kamer waarin ik de speaker testte, klonk het geluid duidelijk beter.

Specificaties uitgelicht: de app

Sonos app

Je bedient alle functies van de speaker met de Controller app. Zo luister je gemakkelijk naar opgeslagen muziek, maar ook naar 1 van de tientallen beschikbare streamingdiensten. Ik heb een Spotify Premium account, dus installeerde de dienst gemakkelijk in de app. Via een overzichtelijk menu schakelde ik snel tussen afspeellijsten en de geluidsinstellingen. In de app vind je handige equalizer functies waarmee je de bas en treble aanpast. Hiermee stem je het geluid af op je persoonlijke voorkeur.

Specificaties uitgelicht: geluid

Geluid Sonos Play:5

De 3 ingebouwde tweeters en midwoofers leveren krachtige geluidsprestaties. Ik zette Superstition van Stevie Wonder op en raakte enthousiast van de heldere weergave van de gitaren en zang. De bastonen kwamen duidelijk naar voren in de mix. Een leuke toevoeging is dat je de speaker horizontaal of verticaal kunt plaatsen. Een horizontale plaatsing levert een breed geluidsbeeld, terwijl je met een verticale plaatsing het geluid op 1 punt concentreert. Als je 1 speaker gebruikt, klinkt de horizontale plaatsing het best.

Specificaties uitgelicht: connectiviteit

Connectiviteit

Door het grote aanbod aan draadloze afspeelmogelijkheden is de speaker vooral bedoeld voor streaming. Het verschil met de Play:1 en Play:3 speakers is dat deze luidspreker een 3,5 mm ingang heeft. Hierop sluit je gemakkelijk een mp3 speler, smartphone of laptop aan. Als je televisie een hoofdtelefoon uitgang heeft, dan kun je hem met de speaker verbinden. Op deze manier speel je het geluid van je favoriete film of serie af.

Specificaties uitgelicht: geschikt voor ruimte

Dankzij de krachtige geluidsprestaties produceert de speaker gemakkelijk een hoog volume. Dit maakt hem geschikt voor grote woon- of studeerkamers. Wil je in een grote kamer naar een zo realistisch mogelijk stereo geluid luisteren? Dan heb je 2 speakers nodig waarmee je een draadloos stereo paar maakt. Dankzij het vochtbestendige ontwerp plaats je de Play:5 ook probleemloos in de badkamer. Deze kamers zijn alleen bijna altijd klein, waardoor je hier beter een compacte Play:1 of One kunt neerzetten.

Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 17.090 beoordelingen