Geschreven door Tamara

Specialisten review van de Sonos Playbase

De Sonos Playbase is een bijzonder product. Het is een soundbar maar dan plat. En de base plaats je niet voor, maar onder je televisie. Ik heb de Sonos Playbase getest en vertel je in deze review graag meer over mijn ervaringen.

Sonos Playbase

• Door de 10 ingebouwde drivers luister je naar een helder en krachtig filmgeluid.
  • Voeg de Playbase toe aan het Sonos multiroom systeem en stream muziek door het hele huis.
  • Via wifi speelt de soundbar de muziek op je smartphone, laptop of NAS draadloos af.
  • De Playbase is niet geschikt voor tv's die zwaarder zijn dan 35 kg.
  • Je kunt de soundbase niet met een HDMI kabel op je tv aansluiten.
  • De soundplate heeft geen AirPlay of Bluetooth ondersteuning.

Sonos Playbase

Groot maar stijlvol De Playbase is geleverd in een handige doos, met draaghandvat. Wanneer de doos rechtop staat, til je de bovenzijde er gewoon vanaf en tada: daar is je Playbase. Netjes gehuld in een hoes. Een handige verpakking, dacht ik zo. Bij het uit de doos tillen van de Playbase vond ik hem vrij zwaar aanvoelen. Gelukkig hoef je hem niet ver te sjouwen. Uit de hoes ziet hij er groot, maar stijlvol uit. Afgeronde hoeken met speakers aan de zijkant en een glanzend lak maken de base een genot voor het oog.

Installatie

Playbase installeren

Snel en eenvoudig Het installeren van de Playbase was zo gepiept. Je sluit de Playbase aan op het stopcontact en via de meegeleverde optische kabel, aan je tv. Via de Sonos app op je smartphone of tablet word je door het installatieproces begeleid. Super handig. Het installeren wordt stap voor stap uitgelegd. Belangrijk tijdens de installatie is dat je een goed werkende wifi verbinding hebt.

De app

Sonos app

Eenvoudig in gebruik

De app gebruik je ook nog na installatie. Ik ontdekte dat je via de app ook het volume aan kunt passen. Dit kan ook via de afstandsbediening van je tv. Je kiest eenvoudig je muziek uit via je eigen afspeellijsten of via een streamingdienst zoals Spotify en Deezer. Ook het afspelen van series of films via diensten zoals Pathé thuis en Netflix doe je via de app. Daarnaast vond ik in de app 2 extra opties: nachtmodus en spraakversterking. Die ligt ik hieronder verder toe.

Extra functies toegelicht

Nachtmodusfunctie

Even opgezocht wat je hiermee moet kunnen. De nachtmodus is bedoeld om 's avonds of 's nachts te gebruiken zodat je familieleden en/of buren niet stoort. Tijdens het testen van deze functie kwam ik erachter dat hij alleen werkt wanneer je het volume ook laag hebt staan. Wat merk je dan? De geluidseffecten in heftige scènes zijn minder aanwezig, doordat de bass wat onderdrukt wordt.

Spraakversterkingsfunctie

De Sonos Playbase beschikt ook over een spraakversterkingsfunctie die je ook via de app bedient. Met deze functie komen dialogen beter naar voren en wordt de bass iets onderdrukt. Bij de serie 'La casa de papel' komen nog wel wat dialogen voor waarbij je het voordeel van deze functie goed merkt. Toch komt deze functie denk ik beter tot zijn recht bij praatprogramma's en cabaretshows.

Geluid

Speakers

Komt tot leven

Tijdens het kijken van de film 'Hacksaw ridge' en de serie 'La casa de papel', merkte ik al snel dat de actiegeluiden goed hoorbaar zijn. De spanning van de scénes komt echt tot leven. Het geluid is ruimtelijk, maar het is geen surround geluid. Daarvoor moet je echt achterspeakers in je geluidsopstelling plaatsen.

Connectiviteit

Playbase koppelen

Creëer een bijna volledig draadloze surround opstelling

De Playbase beschikt niet over een HDMI ingang. Hierdoor kun je het apparaat alleen aansluiten op je tv via een optische kabel. Jouw televisie moet dus wel een optische ingang hebben om de Playbase aan te kunnen sluiten. Wanneer je al speakers hebt van Sonos, sluit je deze dan weer wel draadloos aan op de Playbase. Dit doe je met een wifi verbinding via de Sonos app. Zo creëer je een surround geluid. Wanneer je ook meer basgeluid wil, sluit je de Sonos Sub ook eenvoudig aan op de Playbase.

Geschikt voor ruimte

Type ruimte

Alle ruimtes

De Playbase heeft een groot geluidsbereik dat niet vervormt. Hierdoor is hij geschikt voor alle ruimtes, van klein tot heel groot. In de grote ruimtes heeft het wel een toegevoegde waarde wanneer je ook Sonos speakers of de subwoofer in je geluidsopstelling hebt.

Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 14.792 beoordelingen