The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Caitlin

Afvallen met een hometrainer

Wil je wat gewicht kwijt zonder steeds naar de sportschool te gaan of buiten een rondje te fietsen? Een hometrainer is dan een goede uitkomst als je wil afvallen. Nu gaat het niet helpen als je doelloos uren fietst. Daar word jij als persoon niet blij van, maar je lichaam ook niet. Met een stevige weerstand verbrand je meer calorieën. Tijdens het fietsen train je je beenspieren, waardoor je meer verbrand in je rustperiode. Daarnaast verbetert je conditie ook. Hieronder leggen we uit hoe je kunt afvallen op een hometrainer.

Alle hometrainers voor afvallen

Op zoek naar een hometrainer om snel mee af te vallen? Kijk dan tussen onze hometrainers die hier het beste voor geschikt zijn.

Hoeveel calorieën verbrand ik op een hometrainer?

Calorieën verbranden hometrainer

Hoeveel calorieën je verbrandt tijdens het fietsen op een hometrainer is afhankelijk van meerdere factoren. Zo ligt het niet alleen aan je lengte en gewicht, maar is ook de weerstand en de snelheid waarmee je fietst van belang. Een man van 80 kilo verbrandt met fietsen op hometrainer ongeveer 887 kilocalorieën per uur. Een vrouw van 70 kilo verbrandt met fietsen op een hometrainer ongeveer 776 kilocalorieën per uur. Wanneer je wil afvallen op een hometrainer is het belangrijk dat je een goede weerstand hebt en je niet een op een hoog tempo fietst.

Welke spieren train ik met een hometrainer?

Spieren trainen hometrainer

Tijdens het fietsen op een hometrainer zet je voornamelijk je beenspieren aan het werk. Je bovenbeenspieren doen veruit het meeste werk. Deze spieren duwen de trappers weg en zorgen voor de snelheid waarmee je fietst. Wanneer je de trapper terug omhoog brengt, gebruik je zowel je kuiten als hamstrings. Om je snelheid vast te houden, is het belangrijk dat je stilzit. Je bilspieren zorgen ervoor dat je niet heen en weer schuift over je zadel. Als laatste train je ook nog je buikspieren en je onderrug. Deze zorgen voor de rechte houding tijdens de training.

Helpt een verbeterde conditie?

Conditie verbeteren hometrainer

Wanneer je nog niet veel conditie hebt, zal je merken dat je training niet heel lang volhoudt. Hoe meer je traint, hoe beter je conditie wordt. Met een verbeterde conditie houd je zwaardere en langere training vol. Hierdoor ga je tijdens een training meer verbranden. Wanneer je conditie vooruit gaat, blijft je hartslag tijdens het trainen ook lager. Een lagere hartslag is belangrijk om in de vetverbrandingszone te blijven.

Caitlin
Artikel van:
Caitlin
Hometrainerspecialist.

© 1999 - 2018 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 34.025 beoordelingen