The website is in Dutch. Would you like to translate it to English?


Geschreven door Bas Teunissen

Oculus Rift vs HTC Vive

De HTC Vive en de Oculus Rift zijn momenteel de enige 2 VR brillen die voor gamers echt volwassen zijn. Ze proberen hetzelfde te bereiken: virtual reality gaming voor iedereen beschikbaar maken. Maar wat zijn de verschillen? En welke VR bril moet je kiezen? Ik zet deze 2 gaming VR opties voor je naast elkaar.

HTC Vive

  • 2160 x 1200 AMOLED beeldscherm
  • Geschikt voor pc of laptop
  • Geschikt voor brildragers
609,- tijdelijk uitverkocht

De HTC Vive is de zwaardere headset van de twee, maar zit ook het beste in elkaar. De bouwkwaliteit is goed en de sensoren zorgen voor een bijna foutloze room-scale VR ervaring.

Oculus Rift

  • 2160 x 1200 AMOLED
  • Geschikt voor brildragers
  • Inclusief touch controllers (2x)
449,-
op voorraad

De Oculus rift is een degelijke VR headset, waarbij vooral de controllers en diens input in VR indruk maken. Objecten oppakken en gebarentaal zijn geen probleem met de Oculus Motion controllers.

Specs

De HTC Vive en Oculus Rift lijken, als je alleen naar de specificaties kijkt, heel erg veel op elkaar. Toch zijn er verschillen, dus ik kijk verder dan alleen de cijfertjes en sta stil bij het comfort, de controllers en tracking en de beeldkwaliteit.

Naast elkaar

Spec Oculus Rift HTC Vive
Resolutie OLED 2160 x 1200 OLED 2160 x 1200
Refresh Rate 90Hz (90FPS) 90Hz (90FPS)
Field of View 110 graden 110 graden
Systeemeisen i3-6100 / GTX 960 i5-4590 / GTX 970

Comfort

HTC Vive headband

Het grote voordeel van VR gaming is de ongekende immersie in de spelwereld. Het is dan ook van belang dat je eigenlijk zo min mogelijk merkt van de bril op je hoofd. De Vive en de Oculus gebruiken allebei nagenoeg hetzelfde systeem, waarbij de bril vooraan je hoofd rust, met hoofdbanden en klitteband om hem op zijn plek te houden. Bij dit aspect is de HTC Vive in het nadeel, want deze is een stuk zwaarder dan de Oculus Rift.

Controllers en tracking

HTC Vive Controller and Sensors

Vive

De Vive maakt gebruik van de zogenaamde Vive Wands met een touchpad voor je duim en grip knoppen aan de zijkant. De bouwkwaliteit en de tracking in games is uitstekend. De 2 Vive sensoren kunnen een speelveld van ongeveer 5 x 5 meter genereren en weet de Vive, in mijn ervaring, dankzij zijn 70+ sensoren nagenoeg foutloos te volgen. Dit maakt een betere room-scale ervaring, wat in toekomstige games steeds belangrijker gaat worden.

Oculus touch controllers

Oculus

De Oculus pakt het iets anders aan met de Touch controller. Ik zie een welbekende duimstick en mijn vingers zijn letterlijk omringd door een interne tracking en haptische sensor. Dit geeft de Oculus mijn lievelingsfunctie: gesture tracking. Hierdoor volgt de controller je vingers en kan ik in multiplayer games bijvoorbeeld naar een object wijzen. De Oculus sensoren hebben wat meer moeite, waarbij een derde sensor van belang is voor écht onfeilbare tracking.

Beeldkwaliteit

HTC Vive lenses

De maximale beeldkwaliteit is voor beide headsets hetzelfde. Beide hebben een OLED paneel met een gecombineerde resolutie van 2160 x 1200. Beide panelen werken ook met de 90Hz refresh rate die je nodig hebt om te voorkomen dat je last krijgt van motion sickness. De snelheid van de onderdelen van jouw pc komen hierbij in het spel, omdat de Oculus bij lagere specificaties technisch valsspeelt om de 90fps te halen. Dit maakt de Vive de nipte winnaar.

Conclusie

Zowel de Vive als de Oculus leveren op dit moment een volwassen VR ervaring. Toch is de HTC Vive net een stukje verder qua tracking en sensoren, waardoor ik die ervaring als net iets prettiger ervaren heb. Toch is de Oculus Rift verre van een miskoop en vooral aan te raden als je pc wat minder krachtig is en je net iets minder diep in je spaarvarkentje wil delven.

Bas Teunissen
Artikel van:
Bas Teunissen
Gamingspecialist

© 1999 - 2018 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 33.614 beoordelingen