The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Tamara

Een trainingsschema voor de roeitrainer

Ook thuis werk je eenvoudig aan je sportdoel door te trainen op een roeitrainer. Nu is alleen de vraag hoe je dit aanpakt. Wanneer je traint met als doel afvallen, heb je een ander trainingsschema voor je roeitrainer nodig dan wanneer je conditie wilt opbouwen. In dit artikel lichten wij een trainingsschema toe om vet te verbranden op de roeitrainer en een schema om je uithoudingsvermogen te verbeteren met de roeitrainer.

1. Intervaltraining op de roeitrainer

De intervaltraining op de roeitrainer is aan te raden wanneer je jouw conditie wilt verbeteren en je spierkracht wilt verhogen. De training bestaat uit tijdvakken waarin je hele hoge intensiteit afwisselt met hele lage intensiteit. De momenten waarop je op lage intensiteit traint, zijn je rustmomenten.

Intervaltraining voor beginners:

Intervaltraining beginners
  1. Begin met een warming-up. Roei 5 minuten op een rustig tempo.
  2. Start met de training. Roei 1 minuut op een hoog tempo en vervolg dit door 1 minuut op een heel rustig tempo te roeien.
  3. Houd het afwisselen van een hoog en laag tempo 20 minuten vast.
  4. Tijd voor de cooling-down! Roei 5 minuten op een rustig tempo.
  5. Doe eventueel nog rekoefeningen of gebruik een foamroller.

Intervaltraining verzwaren:

Wanneer de workout je eenvoudig afgaat, is het tijd om de training zwaarder te maken. Doe dit aan de hand van 1 van de volgende stappen:

  • Verhoog de weerstand van de roeitrainer.
  • Train tijdens de 1 minuut op hoog tempo roeien in één bepaalde harstlagzone.
  • Train op wattage tijdens je 1 minuut op hoog tempo roeien. Je mag gedurende deze minuut niet onder het gekozen wattage komen.
  • Verleng je 1 minuut op hoog tempo trainen naar 2 minuten.

2. Duurtraining op de roeitrainer

Werken aan je afvaldoel of het verbeteren van je uithoudingsvermogen doe je met een duurtraining. Je verbrandt lichaamsvet, je conditie verbetert en je versterkt je hartspier wat zorgt voor een betere doorbloeding. Een duurtraining op de roeitrainer duurt minder lang dan bijvoorbeeld op een loopband of crosstrainer. Dit komt doordat een duurtraining op de roeitrainer erg intensief is. Tijdens deze training roei je continu op hetzelfde tempo.

Duurtraining voor beginners:

Duurtraining beginners
  1. Begin met de warming-up. Gebruik een foamroller of doe rekoefeningen. Start daarna met 5 minuten roeien op een rustig tempo.
  2. Start de training. roei 10 minuten op een tempo dat je volhoudt, maar wel uitdaagt.
  3. Hierna roei je 3 minuten op een rustig tempo. 4. Vervolgens roei je weer 10 minuten op het gemiddelde tempo. 5. Je eindigt je training met een cooling-down. Roei 5 minuten op een zeer laag tempo.
  4. Na je cooling-down doe je nog enkele rekoefeningen of gebruik een foamroller.

Duurtraining verzwaren:

Wordt bovenstaand schema wel erg eenvoudig voor je? Dan ga je de training zwaarder maken. Doe dit aan de hand van 1 van de volgende stappen:

  • Verhoog de weerstand van de roeitrainer.
  • Train met weerstand. Voer het weerstandsniveau op per training.
  • Verleng je training door nog een keer 3 minuten op een rustig tempo en 10 minuten op een gemiddeld tempo te roeien.
  • Train op wattage. Zorg dat je tijdens de 10 minuten boven een specifiek wattage blijft.
  • Pas je tempo tijdens de 10 minuten aan op je hartslag. Maak hierbij gebruik van hartslagzones die passen bij jouw trainingsdoel.

© 1999 - 2019 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 14.792 beoordelingen