Geschreven door Robyn

Apple Watch 5 in gebruik

Apple Watch Series 5, in de volksmond ook wel iWatch 5 genoemd, is de nieuwste smartwatch in de Apple familie. Het uiterlijk van deze smartwatch komt overeen met het design van zijn voorganger Apple Watch 4. Ik ben benieuwd wat voor nieuws er onder dat uiterlijk schuilgaat. Tijd om Apple Watch Series 5 zelf te testen.

Apple Watch Series 5

• Hartslag sensor en ECG functie
  • Meet afstand, calorie verbranding, hartslag, snelheid, stappen en trappen
  • Altijd aan Retina scherm
449,-
  • Het Retina scherm staat altijd aan. Ook in rust bekijk je jouw belangrijkste functies en de tijd.
  • Met het ingebouwde kompas verlies je jouw doel nooit uit het oog.
  • Meet je hartslag met de hartslagsensor en maak hartfilmpjes met de ECG functie.
  • Om Apple Watch te installeren heb je Apple iPhone nodig. Na installatie gebruik je verschillende functies van Apple Watch ook zonder dat jouw iPhone in de buurt is.

Always-on display

Apple Watch Series 5 always on display

Ik installeer Apple Watch 5 met mijn iPhone. Wat me direct opvalt is het scherm. In tegenstelling tot het scherm van Apple Watch 4 staat dit scherm namelijk altijd aan. Ook als ik mijn arm op tafel laat rusten, zie ik nog steeds de tijd, al is het scherm wat gedimd. Het scherm licht direct op zodra ik mijn arm optil om berichten te lezen. Zo zie ik dus gemakkelijk mijn hardloopstatistieken zonder mijn arm helemaal op te tillen.

Ingebouwd kompas

Apple Watch Series 5 ingebouwd kompas

Verdwalen is met Apple Watch Series 5 verleden tijd dankzij het ingebouwde kompas. Volg ik een route in de Kaarten app dan laat mijn Apple Watch zien welke kant ik op loop. Tijdens een wandeling op onbekend terrein weet ik altijd mijn locatie dankzij de Kompas app. Ook laat het kompas zien op welke hoogte ik sta. Apple Watch 5 weet zelfs mijn lengte- en breedtegraad. De Kompas app werkt het best als ik Apple Watch zo vlak mogelijk houd.

WatchOS 6

Apple Watch Series 5 WatchOS 6

Met de nieuwste software update voor Apple Watch, WatchOS 6 genaamd, heb ik meer nieuwe functies op Apple Watch Series 5. Eén daarvan is de Geluid app. Het is bedoeld om gehoorbeschadiging te voorkomen. Deze app meet hoe hard de geluiden om mij heen zijn en geeft een melding wanneer het geluid een langere poos te hard staat. Ik download nu gemakkelijk apps direct op Apple Watch 5 dankzij de nieuwe App Store op de smartwatch zelf.

Design

Apple Watch Series 5 design

Aan de buitenkant is er niet veel veranderd aan Apple Watch 5 in vergelijking met de voorganger, Series 4. Het klokje heeft dezelfde afmetingen, 40 of 44 millimeter, en is in dezelfde kleuren verkrijgbaar. Sinds de komst van Apple Watch 5 zijn er ook nieuwe wijzerplaten beschikbaar. De nieuwe horlogebandjes voor Apple Watch Series 5 gebruik ik ook op Series 4. Hierbij let ik goed op dat ik de juiste maat bandje voor Apple Watch kiest.

Batterijduur

Apple Watch Series 5 batterijduur

Wat betreft batterijduur merk ik niet veel verschil tussen Apple Watch Series 4 en Apple Watch Series 5. Beide modellen hebben namelijk een batterijduur van 18 uur. Ondanks het always-on scherm van Apple Watch 5 draag ik deze smartwatch dus gewoon de hele dag.

Inmiddels is Apple Watch Series 5 weer omgeruild voor mijn Apple Watch Series 4. Ik mis het always-on display van Series 5 direct. De tijd is altijd zichtbaar en ik til mijn arm niet opvallend op om mijn berichten te lezen. Het ingebouwde kompas toont me precies waar ik ben en welke kant ik op moet. Apple Watch 5 is na een dag uittesten nog steeds niet leeg dankzij de batterijduur van 18 uur. Aan de buitenkant dus niet veel nieuws, maar qua display en accu nog beter dan de voorganger, Series 4.

Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 15.617 beoordelingen