Specialisten review van de Canon EOS 800D

Een gebruiksvriendelijke spiegelreflexcamera voor kwaliteitsopnamen. Dat is de belofte van Canon voor de EOS 800D. Ik was benieuwd of dit inderdaad zo is en testte het toestel. Wat mij vooral opviel was de snelheid waarmee de camera werkt. Meer weten over mijn bevindingen? Lees dan onderstaande specialisten review.

• 24,2 megapixels, filmt in Full HD 1080p
  • Met wifi, NFC en bluetooth
  • Inclusief 18-55mm lens
579,-
  • Je fotografeert bewegende onderwerpen met 6 beelden per seconde.
  • De camera heeft een hulpstand waardoor je hem snel onder de knie hebt.
  • Dankzij de beeldstabilisatie maak je foto's zonder bewegingsonscherpte.
  • De camera en lens zijn niet stof- en spatwaterdicht.

Ik ben meteen enthousiast over de camera als ik hem uit de doos haal. Want het is een lekker compact lichtgewicht toestel. Oppakken via de rubberen handgrepen lukt met 1 hand. Volgens de beloften is het een spiegelreflexcamera die eenvoudig te bedienen is. En waarmee je in een handomdraai kwaliteitsbeelden maakt. Ik zie op het eerste oog in ieder geval al voldoende instellingsmogelijkheden. Hopelijk lukt het me snel om alle opties uit te vogelen voor het maken van die kwaliteitsfoto's.

Snelheid vastleggen

Scherpstellen met live view autofocussysteem

Met dit snelle systeem leg je alle unieke momenten vast

Met deze camera schiet je tot 6 beelden per seconde. Hierdoor miste ik tijdens het fotograferen nooit een mooi moment. Zeker wanneer ik bewegende mensen vastlegde, kwam dit goed van pas. Naast het feit dat ik de bewegingen gemakkelijk bevroor, keek ik later welk shot het beste was gelukt. Voor het scherpstellen tijdens het vastleggen van snelheid gebruikte ik het Live View autofocussysteem. Dit snelle systeem zorgde ervoor dat ik via het scherm razendsnel van focuspunt wisselde.

Makkelijk in gebruik

Gebruik verschillende scenes

Een gebruiksvriendelijke camera met heldere toelichting

Zorgt werken met een spiegelreflexcamera voor veel uitzoekwerk? Onzin. Mijn ervaring is dat dit soort camera's meteen door iedereen te bedienen is. Deze camera blinkt uit in gebruiksvriendelijk. Het instellen van de camera gaat eenvoudig via het touchscreen. Daarnaast wordt overal heldere toelichting bij gegeven. Zowel bij de ingewikkeldere instellingen als bij de verschillende scenes. Zo ontdek je wat de instellingen met je uiteindelijke opnamen doen.

Creatieve opties

Creatieve opties SCN

Maak originele opnamen met de diverse creatieve programma's

Wat ik misschien wel het leukst vind aan deze camera zijn de creatieve opties. De camera beschikt over diverse voorgeprogrammeerde mogelijkheden. Zo had ik de keuze uit het maken van verschillende HDR-opnamen. Met 1 klik op de knop maakte ik een HDR-opname met een optimaal licht-donker contrast. Daarnaast koos ik tijdens het fotograferen uit allerlei filters zoals fisheye, aquarel en miniatuureffect. En naast de scenes op het draaiwiel vond ik er onder 'SCN' nog meer.

Filmen

Filmen

Kwaliteitsvideo's maken vanuit allerlei hoeken via kantelbaar scherm

Het maken van een video gaat met deze camera erg soepel. Via het kantelbare scherm film je in allerlei hoeken waardoor je makkelijker kiest voor een bijzonder perspectief. De snelheid van het wisselen van focuspunt via het touchscreen kwam ook bij het filmen goed van pas. Daarnaast biedt het toestel je de mogelijkheid om automatisch een gezicht te volgen. Dit deed het toestel erg nauwkeurig en snel. Filmen deed ik in Full HD kwaliteit met 60 frames per seconde.

Er is niets van gelogen van wat ik vooraf over deze spiegelreflexcamera hoorde. Het is inderdaad een erg gebruiksvriendelijk toestel waarmee je direct aan de slag kunt. Bij het kiezen van de juiste instellingen word je goed bij de hand genomen. Daarnaast is de camera erg snel. In het maken van continue opnamen en in het wisselen van focuspunt. Hierdoor miste ik geen moment bij het fotograferen en filmen. De diverse creatieve opties maken het helemaal af.

Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 21.514 beoordelingen