Specialisten review van de DJI Spark

De DJI Spark staat bekend als een instapmodel drone voor hobbyisten. Ik was erg benieuwd naar de beeldkwaliteit en het gebruiksgemak van deze drone. Maakt het model de titel instapmodel waar? Ik testte hem voor jullie. In deze review lees je mijn bevindingen.

• 12 megapixels, filmt in Full HD
  • Met wifi
  • 2 assige beeldstabilisatie
439,-

• Deze drone is geschikt voor de beginnende hobbyist.
  • Je bestuurt de drone met de meegeleverde afstandsbediening of met handgebaren.
  • Met een volledig opgeladen accu maak je een vlucht van 16 minuten.

• Je mag niet overal vliegen met een drone.
  • Het bereik van de drone is minder in stedelijk gebied met veel interferentie.

Het eerste dat me opvalt als ik de DJI Spark uit de verpakking haal, is het compacte formaat. Ik had de drone groter verwacht. Het is een kleine drone, waardoor je hem gemakkelijk meeneemt in je tas. Hij zit in een op maat gemaakte case, waarin je hem veilig vervoert. Doordat de drone zo klein is, weegt hij bijna niks. Ik blijf het bijzonder vinden dat zo'n klein apparaat kan vliegen. Het is tijd om te zien wat hij kan.

Je filmt met deze drone in Full HD kwaliteit met 30 frames per seconde. Dit levert scherpe video's op waarin je veel details ziet. Maak je liever foto's vanuit de lucht met de drone, dan doe je dat met 12 megapixels. Van tevoren had ik geen hele hoge verwachtingen, maar de camera heeft me positief verrast. Voor een camera die niet voor professioneel gebruik bedoeld is, vind ik de beelden van goede kwaliteit. Je maakt er gedetailleerde opnames mee.

Als je gewend bent om een gamecontroller te bedienen, gaat het besturen met de afstandsbediening je waarschijnlijk goed af. Dit is namelijk met elkaar te vergelijken. Ik heb weinig game ervaring, waardoor ik moest wennen aan de besturing. Welke beweging maakt de drone als ik de joysticks naar links of rechts beweeg? Het vergt wat oefening. Daarnaast bestuur je de drone met handgebaren dankzij de beeldherkenning. De drone reageert goed op zowel de afstandsbediening als op je handgebaren.

Vliegstand

De Spark heeft een sportstand, waarin hij een hogere maximale snelheid heeft. Deze stand gebruik je bijvoorbeeld wanneer je de drone als luchtvoertuig gebruikt. Om vloeiende video's te maken, zet je de drone in de normale stand. In deze stand remt de drone geleidelijk af en vliegt hij langzamer. Op die manier bestuur je hem nauwkeuriger. Door het lage gewicht van de drone, moet je rekening houden met de wind. Wanneer het hard waait, neemt de wind de drone mee.

Vliegbereik

Toen ik de Spark ging testen, durfde ik niet zo ver weg te vliegen. Ik was bang dat ik de verbinding zou verliezen, waardoor hij naar beneden zou vallen. Dit gebeurt natuurlijk niet zomaar. Je kunt zonder problemen hoog de lucht in en ver wegvliegen. Volgens de wetgeving in Nederland mag je 120 meter hoog vliegen. Je hoeft niet per se zo hoog te vliegen om een uniek beeld te creëren. Dit kan al vanaf 20 meter.

Over het algemeen heeft de Spark mijn verwachtingen meer dan waargemaakt. Voor beginnende foto- en videografen is de beeldkwaliteit goed. Je maakt scherpe opnames met de camera van deze drone. Daarnaast reageert de drone goed op de afstandsbediening en op je handgebaren. Hierdoor gaat de bediening soepel. Wanneer je echter weinig ervaring hebt met het bedienen van een gamecontroller, vergt het besturen met de afstandsbediening wat oefening. Verwacht niet dat je de eerste keer de meest soepele videobeelden opneemt.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 37.235 beoordelingen