Geschreven door Amber

Specialisten review van de Huawei P20 Lite

De Huawei P20 Lite werd net als zijn grote broers, de P20 en P20 Pro, in maart 2018 gepresenteerd. De smartphone lijkt qua uiterlijk enorm veel op de andere P20 toestellen, maar geldt dat ook voor de specificaties? Ik testte onder andere de camera's, het vrijwel randloze beeldscherm en de gezichtsherkenning. Wil je weten wat ik van het toestel vind? Ik vertel het je in deze review.

• Dankzij de dubbele camera maak je scherpe foto's.
  • Als de batterij bijna leeg, is schakelt het toestel van Full HD naar HD resolutie om energie te besparen.
  • Met de gezichtsscanner ontgrendel je de smartphone razendsnel.
  • Door het voorkant vullende scherm met dunne randen straalt de smartphone luxe uit.
  • Door de glimmende, glazen behuizing zijn vingerafdrukken snel zichtbaar.
  • In het donker zijn foto's niet altijd scherp vanwege het kleine diafragma.

De stijlvolle, glazen behuizing van de Huawei P20 Lite is het eerste wat me opvalt als ik de smartphone uit de doos haal. Bovendien is het toestel vrij licht en ligt het lekker in de hand. Het beeldscherm oogt groot door de dunne randen en de inkeping, de zogenaamde notch, bovenaan. In de inkeping zitten een selfie camera en een speaker. Als ik het toestel omdraai zie ik 2 camera's en een vingerafdrukscanner. Aan de onderkant bevinden zich een usb c en hoofdtelefoonaansluiting.

Camera

Met de dubbele camera maak je vooral overdag scherpe foto's. Bij slechtere lichtomstandigheden, zoals 's avonds of in een donkere ruimte, zijn foto's helaas minder duidelijk. Dit komt doordat de lensopening kleiner is dan bij de P20 en P20 Pro en de camera minder licht opvangt. Gelukkig helpt de flitser je in deze situatie uit de brand. Maak je net als ik graag foto's met scherpte-diepte effect? Op de P20 Lite zit een portretmodus die dit effect in je foto's creëert.

Selfie camera

Nadat je een selfie hebt gemaakt met de 16 megapixel camera, vraagt het toestel of je de selfie wil spiegelen of het origineel wilt behouden. Dit vond ik erg prettig, omdat selfies vaak automatisch worden opgeslagen in spiegelbeeld. Een andere fijne functie is de gezichtsherkenning in de selfie camera. De gezichtsscanner is niet alleen makkelijk in te stellen, maar werkt ook nog eens snel. Het enige nadeel van de camera is dat de flitser ontbreekt. Hierdoor ben je in het donker niet zichtbaar op je selfie.

Beeldscherm

Het beeldscherm is 5,84 inch groot en heeft een Full HD resolutie. Ik heb de schermkwaliteit getest door een aflevering op Netflix te kijken. Het beeld is helder en kleurrijk, wat handig is als je graag een serie kijkt op je telefoon. Kijk je vooral 's avonds series? De oogcomfortmodus filtert blauw licht uit het scherm, waardoor je ogen minder snel moe worden. Een ander voordeel van het scherm is de slimme resolutie functie. Hierbij wordt de schermresolutie aangepast naar HD om batterij te besparen als het toestel bijna leeg is.

Ontwerp

Vergeleken met de P10 lite, de voorganger van de P20 Lite, is er veel veranderd aan het uiterlijk van de smartphone. Rond het scherm zitten dunnere randen en het scherm heeft een inkeping aan de bovenkant. Dit ontwerp is helaas niet uniek en zie je tegenwoordig bij veel smartphones. Desondanks ben ik fan van de glazen behuizing van de P20 Lite, omdat het toestel hierdoor een gestroomlijnd en luxe uitstraling heeft.

De Huawei P20 Lite is een middenklasse toestel met het uiterlijk van een vlaggenschip. Ga niet volledig af op het mooie ontwerp, want onder de motorkap zitten niet de specificaties van een high end smartphone. Met de camera's maak je bij goede lichtomstandigheden scherpe foto's en video's met de camera's, maar worden deze in het donker minder helder. Wil je een smartphone met de uitstraling van een vlaggenschip, maar wil je er niet de hoofdprijs voor betalen? Kies dan voor de Huawei P20 Lite.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 40.765 beoordelingen