Geschreven door Amber

Specialisten review van de Huawei P20 Pro

In maart 2018 introduceerde Huawei de P20 serie met als pronkstuk de Huawei P20 Pro. Het vlaggenschip beschikt over maar liefst 3 camera's, wat een primeur is in de smartphone wereld. Naast de driedubbele camera heeft het toestel een 6,1 inch Full HD beeldscherm, een flinke batterij en een stijlvolle, waterdichte behuizing. Ben je benieuwd naar wat ik van de P20 Pro vind? Ik testte het toestel een weekend uit.

De Huawei P20 Pro in het kort

• Dankzij de driedubbele camera maak je haarscherpe, detailrijke foto's en video's.
  • Series en films kijken op het grote 6,1 inch Full HD beeldscherm is een aanrader.
  • De krachtige batterij met een accucapaciteit van 4000 mAh gaat minimaal 1 dag mee.
  • Het toestel is waterdicht, waardoor je ook foto's onder water neemt.
  • Door de glimmende, glazen behuizing zijn vingerafdrukken snel zichtbaar.
  • Foto's zijn niet altijd scherp bij 5x optisch inzoomen.

Als ik de Huawei P20 Pro uit de doos haal, valt het grote beeldscherm gelijk op. De glazen behuizing straalt luxe uit, maar is wel snel vatbaar voor vette vingerafdrukken. Aan de bovenkant zit een inkeping met de selfiecamera en onderaan vind je de homeknop met vingerafdrukscanner. De smartphone wordt geleverd met een opgeplakte screenprotector, wat ik een groot pluspunt vind. Je toestel is beschermd en je hoeft niet meer te worstelen met de screenprotector opplakken. Op de achterkant van het toestel bevinden zich 3 camera's. Ik kon niet wachten om ze te testen.

Camera: hoe meer hoe beter

De hoge verwachtingen die ik van driedubbele camera had, zijn meer dan waargemaakt. Vooral bij weinig licht presteren de camera's uitstekend; foto's die ik 's avonds maakte zijn detailrijk en enorm scherp. Doordat één van de camera's een telelens heeft, maakte ik ook mooie portretfoto's met scherpte-diepte effect. Over de optische zoomfunctie was ik iets minder enthousiast, want bij 5 keer inzoomen was het beeld toch niet haarscherp. De Artificial Intelligence (AI) functie is ook erg handig. Toen ik een foto van een landschap wilde maken, maakte AI de lucht automatisch blauwer.

Selfie camera: haarscherpe zelfportretten

Met de 24 megapixel selfie camera maakte ik heldere selfies. De beautymodus staat standaard aan op de camera, maar die zet je gemakkelijk uit. Ondanks dat het beautyfilter uitstaat, blijft de software in de camera je huid gladstrijken. Ik vind het niet erg dat de camera mijn oneffenheden weg filtert, maar als je van volledig natuurlijke selfies houdt dan zal de selfie camera je wat minder bevallen. Ook maak je selfies met een professionele uitstraling dankzij het Bokeh-filter. Hiermee wordt een softwarematig scherpte-diepte effect toegepast.

Beeldscherm: ideaal voor series en films

Omdat ik veel onderweg ben, kijk ik vaak serie's op mijn smartphone. Op het grote 6,1 inch Full HD scherm van de P20 Pro is dit absoluut geen straf. Het beeld is helder, kleurrijk en detailrijk. Het enige nadeel is het ontbreken van een hoofdtelefoonaansluiting. Hierdoor kan ik alleen oordopjes met usb c aansluiting inpluggen of het meegeleverde verloopstukje gebruiken als ik een serie wil kijken in de trein. De stereo speakers maken dit daarentegen weer goed. Het geluid is krachtig en kraakt niet als ik het op het hoogste volume zet.

Batterij: krachtige accu

Als je net als ik een mediaveelvraat bent dan is een smartphone met een flinke accucapaciteit erg handig. De batterij van de P20 Pro ging bij mij gemakkelijk 1 dag mee. Dankzij de snellaadfunctie en de meegeleverde snellader, laadde ik de batterij in een half uur meer dan 50 procent op. Wat voor sommigen een nadeel kan zijn, is dat de smartphone draadloos opladen niet ondersteunt. Ik laad mijn toestel niet op die manier op, maar als je draadloos opladen gewend bent dan is dit niet prettig.

De Huawei P20 Pro is een smartphone en een camera in één. Gebruik je net als ik je smartphone om vakantiefoto's en video's te maken? Dan raad ik de P20 Pro zeker aan. Met dit toestel ben je zowel overdag als 's nachts verzekerd van scherpe, detailrijke foto's. Daarnaast is het toestel snel door het grote werkgeheugen en gaat de batterij gemakkelijk een dag mee. Bovendien ziet het toestel er dankzij de glazen behuizing stijlvol uit.

Amber
Amber Telefoonspecialist.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 40.765 beoordelingen