Geschreven door Violet

Specialisten review: de Huawei P20

De Huawei P20 staat in de schaduw van zijn grote broer, de Huawei P20 Pro. Als je een duurdere, goede telefoon wilt, kies je al snel voor de P20 Pro. Wil je een goedkope maar betrouwbare telefoon, dan is de P20 Lite aan te raden. Maar wat biedt de Huawei P20? Ik test het toestel uit.

De Huawei P20 in het kort

• 128 GB opslagcapaciteit
  • 5,8 inch Full HD scherm
  • Android 8.1 Oreo
455,-
  • Het 5,8 ich lcd beeldscherm is helder en scherp en zit verpakt in een compact toestel.
  • De dubbele camera van 12 en 8 megapixel en de selfie camera van 24 megapixel maken scherpe foto's.
  • De telefoon komt met 128 GB opslaggeheugen, waardoor je veel ruimte hebt om je bestanden op te slaan.
  • De vingerafdrukscanner zit onder het scherm, wat ik fijn vind.
  • Het toestel heeft geen hoofdtelefoonaansluiting.
  • Hoewel het een degelijk toestel is, heeft de Huawei P20 geen specificaties die eruit springen.

Ik ben blij verrast als ik de P20 uit de doos haal. Ik ben geen fan van grote toestellen en wil de mogelijkheid hebben een telefoon in mijn broekzak te stoppen. Dat kan met dit relatief compacte toestel. De achterkant, gemaakt van glas, heeft een luxe uitstraling. Toch is mijn eerste instinct er een hoesje omheen te doen: de telefoon voelt kwetsbaar aan en krijgt snel vingerafdrukken. De P20 ligt lekker in de hand door de afgebogen randen.

Beeldscherm

De P20 heeft een 5,8 inch Full HD lcd scherm. Het scherm is iets kleiner dan dat van de P20 Pro, dat 6,1 inch is. Desalniettemin is het beeldscherm wat betreft grootte perfect voor mijn gebruik. Ik kijk niet veel films op mijn telefoon en speel geen games, dus een extreem groot scherm heb ik niet nodig. Daarnaast is het scherm helder. De helderheid kan extreem hoog en laag gezet worden, waardoor je in elke situatie alle informatie comfortabel afleest.

Ontgrendelingsmethodes

Afgezien van de Huawei P20 Lite, waar de scanner achterop het toestel zit, heeft Huawei ervoor gekozen om de vingerafdrukscanner voorop het toestel te plaatsen bij de P20 serie. Dit geeft de achterkant van het toestel een strakke uitstraling. Ik vind de plaatsing voorop het toestel erg fijn, omdat mijn duim altijd al op de juiste plek ligt. De vingerafdrukscanner is eigenlijk overbodig op dit toestel, want de smartphone ontgrendelt mijn gezicht razendsnel via de gezichtsherkenning.

De camera uitgelicht

De Huawei P20 serie heeft een grote stap ondernomen met de camera's. De P20 Lite heeft als eerste in de Lite serie een dubbele camera. Met de P20 en de P20 Pro maak je foto's met Kunstmatige Intelligentie, die je instellingen zo aanpast dat je in elke situatie be beste foto maakt. De P20 Pro heeft als eerste smartphone 3 camera's aan de achterkant. Is de camera van de P20 onderscheidend te noemen? Ik test een paar functies.

Portretfoto's

Één van de belangrijkste camera functies van dit moment is het maken van portretfoto's, waarbij je het onderwerp scherpstelt en de achtergrond vervaagt: ook wel het bokeh effect. De portretmodus op de P20 herkent snel mensen, maar niet altijd voorwerpen. Echter, als je via de diafragmafunctie op het toestel werkt, krijg je ook een goed bokeh effect. Van het resultaat van de P20 ben ik meer onder de indruk dan het bokeh effect van de Samsung Galaxy S9.

Kunstmatige Intelligentie

Kunstmatige Intelligentie op de P20 test ik uit door 2 foto's te nemen: één zonder en één met Kunstmatige Intelligentie. Met deze functie herkent de camera bepaalde situaties, bijvoorbeeld landschap, en past de instellingen daarop aan. Het resultaat is alsof je onnatuurlijke, bewerkte foto's aflevert. De kleuren springen eruit door een hoog contrast. Ik vraag me af of je niet hetzelfde resultaat krijgt als je een normale foto maakt en deze een filter geeft. Leuke functie, maar niet onderscheidend.

Voorbeeldfoto's

Om meteen antwoord te geven op de vraag of de Huawei P20 onderscheidend is: nee. Toch is het een telefoon die ik op mijn verlanglijstje zou zetten. Het is een degelijke en betrouwbare smartphone die zijn werk doet. Als je veel foto's maakt en daar meer geld voor over hebt, is de P20 Pro wel een betere keuze. Zijn foto's maken niet de reden waarom je een telefoon koopt, is de Huawei P20 een goed(koper) alternatief.

Violet
Violet Telefoonspecialist.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 40.765 beoordelingen