Geschreven door Jan

Specialisten review van de Lenovo IdeaPad L340-17IRH Gaming laptops (2019)

De laptops in de Lenovo IdeaPad L340-17IRH Gaming serie zijn gaming laptops met een simplistisch ontwerp. Je speelt er spellen mee op gemiddelde grafische instellingen. Maar als je deze laptops meeneemt naar een LAN party of wellicht naar school of werk, dan wil je wel weten of dit apparaat meer is dan alleen een goede videokaart en een krachtige processor. In deze specialisten review test ik het Lenovo IdeaPad L340-17IRH 81LL003BMH model uit de serie. Heeft deze laptop mij verrast?

De Lenovo IdeaPad L340-17IRH Gaming serie

Opengeklapt Lenovo IdeaPad

De 17 inch modellen in de Lenovo IdeaPad L340 Gaming serie zijn laptops die geschikt zijn voor het spelen van games. Laptops in deze serie hebben de volgende variaties:

• Processor: Core i5, Core i7
  • Werkgeheugen: Van 8 GB tot en met 16 GB RAM
  • Opslagcapaciteit: Van 256 GB tot en met 1256 GB
  • Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1050, GTX 1650

Zwaar plastic

Gewicht Lenovo IdeaPad

Wanneer je de Lenovo L340-17IRH 81LL003BMH voor het eerst uit de doos haalt, vallen 2 dingen op. Allereerst is het apparaat volledig uit grijs glimmend plastic gemaakt en dat voelt kwetsbaar. Ten tweede is het apparaat met een gewicht van ongeveer 3 kilogram erg zwaar en dus niet praktisch om lang in je rugzak mee te dragen. Het blijft wel een gaming laptop dus dit gewicht is niet gek. Maar als je dit model ook veel onderweg wil gebruiken als bijvoorbeeld studielaptop, dan is het gewicht aan de zware kant.

Zware toetsen

Toetsenbord en typen Lenovo IdeaPad

Het eerste waar je mee geconfronteerd wordt als je een laptop aanzet is het toetsenbord en het touchpad. Het toetsenbord valt op vanwege de licht blauwe rand om de toetsen. De toetsen voelen glad en het indrukken gaat zwaar. Ook hebben ze 'weinig' travel, waardoor het geen ideale werklaptop is voor college of school. Wel is er toetsenbordverlichting zodat je niet blind typt in het donker. Het touchpad is van gemiddelde kwaliteit. Hij registreert je vingers redelijk. Een onderscheid tussen een linker- en rechterkant ontbreekt. Voor rechts klikken heb je dus altijd 2 vingers nodig.

Helder beeldscherm

Beeldscherm Lenovo IdeaPad Fortnite

De laptops in deze serie komen met een ontspiegeld full hd IPS beeldscherm. En dat zie je. De kleuren spatten van het beeldscherm en vanuit alle kijkhoeken heb je prachtig zicht. Wordt het je binnen te heet onder de voeten en besluit je in de tuin verder te gamen? Dat is mogelijk omdat je op het ontspiegelde beeldscherm geen last hebt van een reflecterende zon die je uit je spel houdt.

Geluid door Dolby

Geluid Dolby speakers Lenovo IdeaPad

Als je graag een serie of film kijkt op je laptop, heb je niet altijd zin om speakers of een koptelefoon aan te sluiten. Soms is het praktischer om de ingebouwde luidsprekers te gebruiken. Bijvoorbeeld als je aan de keukentafel met je vriendin een romantische komedie kijkt. De luidsprekers klinken helder en ook stemmen in series zijn duidelijk verstaanbaar. Uiteraard zijn de speakers niet zo goed als externe luidsprekers, maar samen een romantisch filmpje kijken kan hiermee prima.

Weinig aansluitingen

Aansluitingen Lenovo IdeaPad

De laptop beschikt over 2 'reguliere' usb 3.1 poorten, een usb c poort, HDMI poort en koptelefoonaansluiting. Wanneer je de laptop meeneemt naar een LAN party of ander gamefestijn, zitten de poorten na het aansluiten van een externe muis en een extern toetsenbord vol. 2 usb poorten voor een gaming laptop is echt te weinig en hier laat Lenovo dus steken vallen.

Geen tape meer voor je webcam

Webcam Privacy Lenovo IdeaPad

Boven de webcam van de Lenovo zit iets opvallend. Een schuifje, die je van links naar rechts duwt. Leuk om mee te spelen maar het heeft nog een ander nut. Wanneer je het schuifje namelijk verplaatst, verschijnt er een luikje voor de webcam. Je bent dan beschermd tegen hackers die stiekem met je mee willen kijken. Een lelijk stuk tape voor de webcam van je laptop plakken is bij de IdeaPad dus niet meer nodig.

• Krachtig genoeg voor gamen
  • Intel Core i5 - 8GB RAM - 256GB SSD
  • NVIDIA GeForce GTX 1050 videokaart