Specialisten review van de Nikon Coolpix W300

Een camera die je kunt laten vallen en waar je mee in het water springt zonder dat het toestel kapot gaat? Ja, die bestaat. De Nikon Coolpix W300 is bestand tegen een flinke stoot. Hierdoor is het je ideale reisgenoot tijdens al je avontuurlijke vakanties. Hoe de camera presteert, lees je in deze specialisten review.

• 16 megapixel CMOS sensor
  • 5x optische zoom
  • Wifi, GPS en Bluetooth
409,-

• Dankzij het water-, schok-, vorst- en stofbestendige ontwerp neem je de camera mee op avontuurlijke vakanties.
  • Je neemt scherpe videobeelden op in 4K resolutie.
  • Met de diverse filters voeg je een creatief effect toe aan je foto's en video's.

• In donkere situaties wordt ruis snel zichtbaar in je beelden.
  • De camera heeft geen externe microfoonaansluiting om de geluidskwaliteit te verbeteren.

Ik had direct het idee een robuust toestel in mijn handen te hebben. De camera voelt stevig aan en zo ziet hij er ook uit. Als je van felle kleuren houdt, is het helemaal feest. Het toestel is makkelijk met 1 hand vast te houden, dit komt door het compacte ontwerp en het lichte gewicht. Wel een gek idee dat je ook direct met deze camera de zee in kunt duiken. Ik ben benieuwd!

Water-, schok-, vorst- en stofbestendig

Water-, schok-, vorst- en stofbestendig

Een camera voor het vastleggen van ruige avonturen

De camera is waterdicht tot een diepte van 30 meter. En dat is vrij diep voor een waterdichte camera. Hoewel ik er de zee niet mee ben ingegaan, denk ik dat de camera erg geschikt is voor het maken van opnamen tijdens het duiken. Daarnaast is het toestel schok-, vorst- en stofbestendig. Hij is bestand tegen temperaturen tot -10 Celsius. Ook kun je 'm in het zand en van een rots van maximaal 2,4 meter hoog laten vallen.

Beeldkwaliteit onder water

Consistente helderheid bij voldoende licht

Zowel boven als onder water (uitgeprobeerd in een bak water) presteert het toestel goed. Mijn opnamen bleven in beide situaties scherp en de kleuren bleven redelijk consistent. Dit komt door de 16 megapixel CMOS sensor. De lens is best lichtsterk, wat de scherpe beelden onderwater verklaart. Maar zodra het te donker werd en ik een hogere ISO moest instellen, kreeg ik last van ruis. Ook wanneer ik inzoomde met de 5x optische zoom, ontstond er een onscherp beeld.

Filmen

Filmen

Een scherpe video maken in 4K kwaliteit met 30 fps

Over de filmkwaliteit was ik uiteindelijk enthousiaster dan over de fotokwaliteit. Filmen deed ik namelijk in 4K kwaliteit met 30 frames per seconde (fps). Ik had ook de keuze voor het maken van een video met 60 fps in HD kwaliteit. Hoewel ik dit niet heb gedaan, denk ik dat de camera erg geschikt is voor het maken van timelapse video's. De beste video's deelde ik meteen via de app SnapBridge met mijn vrienden op Instagram.

Opties

Creatieve filters en opties

Veel verschillende creatieve filters en opties

Zowel tijdens het fotograferen als het filmen had ik de keuze uit verschillende instellingsmogelijkheden. Naast de automatische stand, kon ik diverse creatieve filters toepassen op mijn foto's. Daarnaast beschikt het toestel over een portretfunctie en een optie die ' slim portret' heet. Hierbij werden make-up effecten toegevoegd. Naast lange video's maken, had ik ook de mogelijkheid om korte fragmenten te schieten die later werden samengevoegd. Erg leuk als je een dagverslag van je avonturen wilt maken.

Deze camera is volgens mij de ideale reisgenoot voor al je avontuurlijke reizen. Hij kan tegen een flinke stoot en is waterdicht tot 30 meter diep. Zowel boven als onderwater maak je er scherpe foto’s mee. Bij weinig licht presteert het toestel wat minder goed. Ik ben zeer te spreken over de 4K videokwaliteit. Als je de app SnapBridge gebruikt, deel je meteen kwaliteitsvideo's van je reis met vrienden en familie.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 12.851 beoordelingen