Specialisten review OPPO A72

De OPPO A72 is onderdeel van de OPPO A serie, die bestaat uit betaalbare smartphones. Maar wat kan je verwachten van zo'n toestel? Ik test de OPPO A72 een week voor je uit. Deze smartphone heeft een goede batterijduur en is geschikt voor basisgebruik. Het scherm van dit toestel is flets. In deze OPPO A72 review lees je al mijn bevindingen.

OPPO A72

128 GB opslagcapaciteit | 6,5 inch full hd scherm | Android 10
236,-
tijdelijk uitverkocht
  • Met de grote 5.000 mAh batterij raakt je smartphone niet snel leeg.
  • Bij gemiddeld gebruik hapert het toestel zelden.
  • Met de portretmodus creëer je een mooi scherptediepte effect in portretfoto's.
  • Het beeldscherm is minder helder en kleurrijk dan dat van vergelijkbare toestellen.
  • Je bedient het grote 6,5 inch scherm moeilijk met één hand.

Eerste indruk van de OPPO A72

OPPO A72 review

Met een 6,5 inch scherm is de OPPO A72 behoorlijk groot. Ik merk dat ik het toestel hierdoor moeilijk met één hand bedien. De smartphone heeft een glanzende achterkant. Dit ziet er strak uit, maar ik moet wel regelmatig vette vingerafdrukken wegpoetsen. OPPO levert een transparante plastic back cover mee. Dit hoesje is niet erg stevig, dus het beschermt niet tegen valschade. De vingerafdruksensor voor het ontgrendelen zit aan de zijkant. Een natuurlijke plek, maar de sensor reageert helaas niet altijd even snel.

Lange batterijduur

Batterij opladen review OPPO A72

Ik ben erg te spreken over de batterij van deze smartphone. Hoewel ik het toestel vrij intensief gebruik, kom ik de dag door zonder tussentijds opladen. Wat ik op zo'n dag met mijn smartphone doe? Ik kijk regelmatig op whatsapp en social media, lees het nieuws, luister podcasts en kijk soms een filmpje op YouTube. Het opladen zelf gaat niet erg snel. De meegeleverde snellader heeft ongeveer een uur nodig om de grote batterij tot 60% op te laden. Een volledige lading duurt ruim 2 uur.

Goede hoofdcamera, matige groothoeklens

Over de camera heb ik gemengde gevoelens. Met de standaard lens maak ik prima foto's. Ik ben ook positief verrast over het scherptediepte effect dat de OPPO A72 creëert in de portretmodus. De groothoeklens valt wel tegen. Met deze lens zie ik minder details en de kleuren zijn minder sprekend. Ook bij weinig licht heeft de camera moeite met details en kleuren. Dit laatste is niet gek voor een smartphone van deze prijs.

Geschikt voor basisgebruik

OPPO A72 review processor rekenkracht

Qua snelheid biedt de OPPO A72 wat je kan verwachten van een smartphone uit deze prijsklasse. Het toestel is geschikt voor basisgebruik. Simpele apps als Whatsapp, social media of een eenvoudig spel als Wordfeud gebruik eigenlijk zonder problemen. Ik merk wel dat ik soms even geduld moet hebben bij het schakelen tussen deze apps. Ook duurt het soms enkele seconden voordat een middelzware app als Netflix volledig is opgestart. Dit is onhandig als je weinig geduld hebt, maar niet overdreven storend.

Flets scherm

Scherm OPPO A72

Het scherm van de OPPO A72 is behoorlijk groot. Ik bedien het toestel hierdoor moeilijk met één hand. Dit scherm is vooral geschikt voor standaard gebruik. Het voldoet wanneer ik whatsapp of het nieuws doorlees. Als ik een film of serie kijk, mis ik wel wat kwaliteit. Zo zijn de kleuren behoorlijk flets. Bovendien is het geluid behoorlijk blikkerig. De OPPO A72 is dus geen smartphone die je gebruikt voor entertainment.

236,-
tijdelijk uitverkocht

Al met al biedt de grote OPPO A72 wat je van een smartphone van deze prijs mag verwachten. De batterijduur is de meest positieve uitschieter. Bij gemiddeld gebruik gaat de grote batterij een dag mee. Met de hoofdcamera maak ik prima foto's, maar de groothoeklens schiet duidelijk minder scherpe beelden. Qua zowel rekenkracht als het scherm is het toestel geschikt voor basisgebruik. De kleuren op het scherm zijn flets en het geluid is blikkerig, dus de OPPO A72 is niet geschikt om films en series op te kijken.

Heeft dit je geholpen?

Optioneel
We gebruiken je feedback enkel om de website te verbeteren, we sturen je geen reactie.