Geschreven door Bob

Specialisten review: de Samsung Galaxy Tab S4

De Samsung Galaxy Tab S4 is één van de krachtigste tablets van dit moment. Ik had het geluk dat ik er eentje uit mocht testen. Veel filmpjes kijken, muziek luisteren en ontdekken wat de tablet allemaal kan; het waren zware weken. In dit artikel heb ik al mijn bevindingen op een rijtje gezet.

Samsung Galaxy Tab S4 Wifi

• Kijk je favoriete series en filmpes in FullHD
  • Geniet van een rijk geluid door de 4 AKG speakers
  • Bediening gaat soepel dankzij de S Pen
  • Gebruik je tablet als laptop via Samsung DeX

Scherm en speakers

S4 scherm

Al snel gebruikte ik de Tab S4 voor alles wat met multimedia te maken heeft. YouTube filmpjes keek ik niet meer op m'n telefoon, maar op het grote, heldere scherm van de Tab. Ook voor het streamen van voetbalwedstrijden en films is de S4 ideaal. Het geluid heeft natuurlijk minder bas dan dat van een soundbar of grote speaker, maar is een stuk beter dan dat van andere tablets (en telefoons). Tijdens het koken zette ik de tablet in een standaard, recept op het scherm en Spotify via de speakers; ideaal!

Bediening: de S Pen

Tab S4 S Pen

De bediening met de S Pen gaat ook heel soepel. Bij het boeken van m'n vakantie zette ik de tablet in split screen, met aan de ene kant een aantal hotels en aan de andere kant een notitieblokje waar ik met de S Pen wat aantekeningen en plussen/minnen op kon krabbelen. Zinnen in een vreemde taal vertaalde ik eenvoudig door ze te selecteren met de stylus. Ook handig: via Air Command (een aanpasbaar menu dat je opent via de S Pen), open je snel veelgebruikte apps.

Samsung DeX: de tablet als laptop

Samsung DeX

Met de keyboard cover gebruikte ik de S4 ook als laptop. Het voordeel is dat de tablet lekker licht is en je er onderweg sneller wat filmpjes op kijkt. Het gebruik van de toetsenbordhoes is even wennen vanwege de kijkhoek, maar ik kon vlot werken op de S4. Helemaal in Samsung DeX, de modus die je tablet een desktop-achtige interface geeft. Het pijnpunt zit hem hier in de software; niet alle apps werken optimaal met DeX (je kan dan bijvoorbeeld de grootte van de vensters niet aanpassen) en specialistische programma's draaien niet altijd op Android.

Accessoires: Pogo stand en keyboard cover

Tab S4 Pogo stand

De S4 komt niet alleen, maar met een aantal accessoires. De Pogo stand kreeg al snel een centrale plek in huis en ik merkte dat ik steeds nieuwe series afbeeldingen aan het zoeken was voor de diashow. Ik wist altijd waar de S4 was en dat de tablet helemaal opgeladen was. Typen op de keyboard cover gaat lekker snel en ik gebruikte de cover vaak ook puur als standaard om de tablet rechtop te zetten. Minpuntje is wel dat het houdertje voor de S Pen bij mij soms de neiging had om eraf te vallen.

Samsung Galaxy Tab S4 Toetsenbordhoes

• Geschikt voor Samsung Galaxy Tab S4
  • Keyboard case
  • Kunststof
118,99
  • Gebruik je tablet als laptop en tik snel mails of verslagen
  • De hoes beschermt je tablet tegen krassen
  • Stop je S Pen in de handige houder

Het moge duidelijk zijn; ik heb met pijn in mijn hart afscheid moeten nemen van de Tab S4. Qua multimedia ervaring kunnen weinig tablets tippen aan de S4 en de bediening met de S Pen werkt heel soepel. Ook voor zakelijk gebruik ga je, helemaal met keyboard cover, makkelijk aan de slag; houdt er dan wel rekening mee dat (nog) niet alle programma's optimaal werken op DeX.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 34.413 beoordelingen