View Coolblue in English? Yes| No
Geschreven door Tamara

Specialisten review van de Sonos Beam

Sonos heeft een nieuw product uitgebracht: de Sonos Beam. Deze soundbar is aanzienlijk kleiner dan de Playbase en de Playbar, de andere soundbars van Sonos. Ik ben daarom vooral benieuwd naar het geluid. Is het ruimtelijk genoeg en komt de bas goed naar voren ondanks het compacte formaat? Je leest mijn bevindingen in dit artikel.

Sonos Beam

• Stereo paar maken
  • Wifi, AirPlay
  • Virtual surround sound
449,-

• Sluit de soundbar aan met een HDMI ARC kabel en bedien hem met de afstandsbediening van je tv of via je smartphone.
  • Via wifi speelt de soundbar de muziek op je smartphone, laptop of NAS draadloos af.
  • Voeg de soundbar toe aan het SONOS multiroom systeem en stream muziek door het hele huis.
  • Je kunt niet via Bluetooth het geluid van je smartphone of laptop naar de soundbar streamen.

Compact en stijlvol

Net als andere producten van Sonos, wordt de Beam geleverd in een handige doos. De soundbar zit verpakt in een hoes en de kabels zitten netjes ingebouwd in een kartonnen pakje. Een handige verpakking vind ik zelf. Wanneer je de Beam uit de doos haalt, merk je al snel dat de bar vrij licht is. Met de speakers die rondom lopen en de ronde hoeken, ziet de Beam er strak en compact uit.

Installatie

Zo gepiept

Het installeren van de Beam is zo gepiept. Ik installeerde de soundbar in mijn slaapkamer. De tv in mijn woonkamer is oud en beschikt niet over een optische of HDMI ARC aansluiting. Ik raad je aan dit na te lopen voor je een soundbar aanschaft. Nadat ik de soundbar op mijn tv had aangesloten, volgde ik de stappen in de Sonos app om de installatie verder af te ronden. Het is belangrijk een goed werkende wifi verbinding te hebben tijdens de installatie.

De app

Eenvoudig in gebruik

Ik bediende de Beam via de app terwijl ik serie keek. De app is simpel en overzichtelijk. Je past het volume aan of pauzeert je serie of muziek. In de app zie je 2 icoontjes: een maan en een gesprekswolk. Wanneer je op het maantje klikt, start de nachtmodusfunctie. Het volume gaat omlaag en de bas is minder aanwezig. Klik je op het wolkje, dan start de spraakversterkingsfunctie. Gesprekken worden naar de voorgrond geplaatst en komen beter tot hun recht.

Geluid

Mini bioscoop

Ik verbaas mij over het geluid dat uit deze kleine soundbar komt. Het geluid vult de ruimte. Gesprekken zijn duidelijk verstaanbaar en geluidseffecten komen naar voren. Ik heb een stukje van de actie serie Luke Cage gekeken. Het geluid bij de effecten geven je echt een bioscoopgevoel en spraakscènes lijken in je slaapkamer plaats te vinden. Hierna heb ik via Spotify diverse muzieknummers afgespeeld. Nummers met solozang kwamen het best tot hun recht vond ik. De woorden zijn heel duidelijk hoorbaar.

Connectiviteit

Creëer een draadloze multiroom opstelling

Het prettige aan de HDMI ARC kabel is dat je maar 1 kabel voor beeld- en geluid nodig hebt en maar 1 afstandsbediening gebruikt. Volume harder of zachter zetten en pauzeren hoeft niet via de app. Bezit je al Sonos speakers? Dan sluit je deze draadloos aan op de Beam voor een surround sound. Via AirPlay streamde ik muziek vanaf Spotify naar de beam of naar mijn andere Sonos apparaten in huis.

Klein met een grote impact

De Sonos Beam heeft een compact formaat, maar dat doet de prestaties niet af. Het geluid blijft ruimtelijk en zowel zang als spraak en geluidseffecten komen goed tot hun recht. De installatie en bediening via de app is eenvoudig. Vanwege het formaat is de soundbar geschikt voor een kleine tot middelgrote ruimte. Wil je hem in de woonkamer plaatsen en nog meer uit het geluid halen? Dan zul je achterspeakers en eventueel een Sub toe moeten voegen aan de geluidsopstelling.

Tamara
Tamara
Home audio specialist