Geschreven door Kasper

Specialisten review van de Trust GXT 188 Laban Gaming Muis

Trust heeft al jarenlang ervaring met muizen voor beginnende gamers, maar met de Trust GXT 188 Laban waagt Trust het op een muis voor de serieuzere gamers. En dat zonder dat je hiervoor de hoofdprijs betaalt. Hoe presteert de Laban? Lees hier wat onze specialist van de Laban vond.

Plus- en minpunten

• Rubberen coating voor meer grip.
  • Lichtstrip ook zichtbaar bij gebruik.
  • Pasvorm en bouwkwaliteit zijn prima.
  • Te klein voor palm grip met grote handen.
  • Extra knop bij de linkermuisknop onhandig in gebruik.

Vorm

Trust Laban GXT 188 gaming muis vorm

Het eerste wat opvalt als ik de Laban vastpak is de fijne vorm. Hierdoor neemt de muis de leiding in hoe je de muis optimaal vasthoudt. Wennen, maar het zorgt er wel voor dat je de muis altijd op dezelfde manier vasthoudt. Qua grip is de vorm ingericht op palm grip spelers, maar daar is mijn hand iets te groot voor bij deze muis. Gelukkig is er genoeg ruimte onder de duimknoppen om ook comfortabel met claw grip te spelen.

Bouwkwaliteit en grip

Bouwkwaliteit gaming muis

Naast de goede vorm zorgt ook de matte, zachte rubberen coating voor extra grip. De bouwkwaliteit van de muis is bij mijn testmodel dik in orde. De knoppen klikken goed en er zijn geen ratelende losse onderdelen als ik met de muis schud. Ook het scrollwiel voelt goed aan, met precies genoeg weerstand bij elke 'stap' van het wiel. De kabel is glad en komt iets hoger uit het frame, waardoor er geen sprake is van cable drag.

Verlichting

Verlichting RGB

Naast de vorm en het matzwarte ontwerp springt de verlichtingsbalk meteen in het oog. De balk is naar wens te programmeren, waarna hij bij mij rustig tussen verschillende kleuren 'ademt'. Wissel tussen verschillende dpi modi, dan geeft 'ie dit met een kleur aan. Handig, want ik weet dat ik in Apex legends graag in de 'rode setting' speel. Terwijl ik speel is een kwart van de lichtbalk nog zichtbaar, wat bij veel muizen niet het geval is.

Extra knoppen

Extra duimknoppen

Een gaming muis is geen gaming muis zonder extra knoppen. Via de software is elke knop te programmeren, maar in de praktijk komt het neer op de duimknoppen en de extra knop naast de linkermuisknop. De duimknoppen voelen goed aan, al vind ik de rechter duimknop net iets te zwaar om in te drukken. De linker-linkermuisknop klikt fijn, maar is met mijn grote handen niet goed te bereiken.

Heb je kleine tot middelgrote handen, dan is de muis een aanrader voor gamers. De muis ligt lekker in de hand, de verlichting is tof en je dpi is naar wens in te stellen. De knop links van de linkermuisknop is wat onhandig in gebruik, maar die gebruik je in de praktijk toch zelden. Bovendien maken de stevigheid van de overige knoppen en de grip die de muis biedt dit minpunt meer dan goed.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 12.102 beoordelingen