Specialisten review van de Canon Legria HF R86

De Canon Legria HF R86 is een compacte camcorder waarmee je dagelijkse momenten vastlegt. Je legt bijvoorbeeld het opgroeien van je kinderen vast in een digitaal album. Door het compacte formaat neem je de camcorder overal mee naartoe, zoals op vakantie of naar de dierentuin. Ben je benieuwd naar mijn bevindingen? Lees dan deze review.

Canon Legria HF R86

Full HD-kwaliteit | 2,0 megapixel CMOS sensor | 32x optische zoom | Optische beeldstabilisatie | Wifi en NFC
299,-
  • Het compacte en lichte ontwerp neem je overal mee naartoe.
  • Met het 180 graden kantelbare aanraakscherm stel je de camera gemakkelijk in.
  • Via NFC of wifi stuur je de beelden draadloos naar je smartphone.
  • Het is niet mogelijk om in 4K te filmen.
  • Je kunt de camcorder niet op afstand bedienen met je telefoon.

Eerste indruk van de Canon Legria HF R86

Eerste indruk Canon Legria HF R86

Bij een camcorder denk je misschien aan een grotere camera. Dat is bij deze camcorder zeker niet het geval. Het model past gemakkelijk in mijn hand en is heel licht. Ik heb bijna niet het idee dat ik een camcorder in mijn hand heb. Hij voelt een beetje plastic aan, maar dat vind ik niet vreemd voor de prijsklasse waarin deze camcorder valt. Het materiaal zorgt er ook voor dat de camera niet zo zwaar is.

Vloeiende videobeelden

Beeldstabilisatie

Met deze compacte camcorder neem ik video's op in full hd resolutie. Het verschil met 4K video's vind ik zichtbaar, maar dat betekent niet dat deze beelden niet scherp zijn. De prijs/kwaliteitsverhouding is goed. Ik vind dat je goed merkt dat de camcorder optische beeldstabilisatie heeft. Zo neem ik probleemloos beelden op uit de hand terwijl ik rondloop. Deze opnames zijn stabiel en vloeiend. Hoe meer ik inzoom, hoe lastiger het wordt om nog stabiele beelden op te nemen.

Gebruiksvriendelijke bediening

Ik bedien de camera gemakkelijk met 1 hand dankzij het compacte ontwerp. Bovenop zit een zoomknop, waar ik goed bij kan met mijn wijsvinger. Het 180 graden kantelbare scherm heeft een touchscreen, waarop ik de instellingen snel aanpas. Ik stel de taal in op Nederlands en de camera geeft bij de verschillende opties een uitleg over wat deze optie inhoudt. Zo legt de camera bijvoorbeeld uit wat het verschil is tussen de videobestandsindelingen AVCHD en MP4 en waar deze geschikt voor zijn.

Verschillende opnamemogelijkheden

Opnamemogelijkheden

In de menu's pas ik de opnamemogelijkheden van de camcorder aan. Ik kies bijvoorbeeld uit hooglicht prioriteit, cinema of baby. Bij elke modus legt de camera uit waar ik hem voor gebruik. Zo is de Baby modus handig om de verschillende fases van je opgroeiende kinderen vast te leggen. Hier maak je maximaal 3 albums van, waar de camera je beelden automatisch in opslaat. De Cinema modus heeft verschillende effecten die je toevoegt aan de video, zoals levendig of sepia.

Beelden versturen via Wifi of NFC

Verbinden via Wifi of NFC

Ik kan de camcorder niet op afstand bedienen. Dat is een nadeel als je vanuit een lastig standpunt filmt of jezelf in beeld wilt brengen. Wel stuur ik draadloos bestanden van de camcorder naar mijn smartphone. Dit doe ik via NFC. Hiervoor moet je smartphone wel NFC ondersteunen. Het werkt erg gemakkelijk en snel. Als je smartphone geen NFC heeft, verbind je hem via wifi.

299,-

De Canon Legria HF R86 is een erg handzame camera, die gemakkelijk in mijn hand past. Dit maakt de camera geschikt om mee te nemen. Als je je opgroeiende kinderen wilt vastleggen, heeft deze camera daar een speciale modus voor. Je stelt ook gemakkelijk andere modi in met verschillende effecten. Denk bijvoorbeeld aan Cinema, voor levendige beelden. Het nadeel vind ik dat je de camera niet op afstand kunt instellen. Als je vanuit een laag standpunt filmt, bedien je de camera moeilijker.

Manon Videocameraspecialist.

Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 23.570 beoordelingen