The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Caitlin

Welke spieren train ik met een loopband?

Een loopband wordt vooral gezien als een fitnessapparaat waarmee je je conditie traint of waarmee je afvalt. Wist je dat je ook je spieren traint op dit fitnessapparaat? Logischerwijs zet je de beenspieren het meest aan het werk. Ook je buikspieren en rugspieren gebruik je om je lichaam stabiel te houden tijdens het lopen. Welke spieren je precies traint en hoe je ze traint, lees je in dit artikel.

Beenspieren en bilspieren

Het is niet heel verrassend dat je je beenspieren traint op een loopband. Je bovenbeenspieren hebben de kracht om je been goed weg te duwen bij elke stap. Je bilspieren helpen hierbij. Wanneer je je hielen naar je bil trekt, span je de hamstrings aan. Je kuiten vangen elke stap op. Ook je bilspieren worden flink aan het werk gezet tijdens de training op een loopband. Wanneer je de training nog zwaarder wil maken voor je beenspieren zet je de helling meer omhoog.

Buikspieren

Bij een loopband denk je misschien niet meteen aan het trainen van je buikspieren. Toch spannen deze zich aan tijdens het lopen. Je buikspieren vangen de stappen op, net als je knieën. Ze werken als een soort schokdempers. Ook je schuine buikspieren worden aan het werk gezet. Wanneer je op een hoger tempo loopt, merk je dat je bovenlichaam wat heen en weer twist. Deze beweging wordt begeleid door de schuine buikspieren.

Rugspieren

Je rugspieren houden, net als je buikspieren, je bovenlichaam stabiel. Een goede houding is belangrijk om een hoog tempo vol te houden. De twist die je maakt tijdens het lopen traint ook je rugspieren. Daarnaast hebben veel mensen de neiging om met een licht gebogen rug te lopen waarbij de schouders naar binnen vallen. Let er tijdens het lopen op dat je een rechte houding hebt. Merk je dat je toch bol trekt? Trek dan je schouderbladen wat meer bij elkaar.


© 1999 - 2019 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 41.139 beoordelingen