The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Julie

Welk sporthorloge heb ik nodig voor een marathon?

Ga je een marathon lopen? Dan is een sporthorloge een handig hulpmiddel om meer structuur in je trainingen aan te brengen. Er zijn verschillende functies die je helpen om effectiever te trainen. In dit artikel vertel ik je daarom waar je op moet letten bij de aanschaf van een sporthorloge voor een marathon.

1. Nooit meer de weg kwijt met GPS

Met een ingebouwde GPS sensor stippel je gemakkelijk routes uit en zie je na het sporten precies waar je gelopen hebt. Onderweg lees je van je horloge af hoeveel kilometer je al hebt afgelegd en wat je snelheid is. Goed bezig! Het werkt niet alleen motiverend, maar het is ook gemakkelijker om volgens een trainingsschema te lopen.

2. Een accurate hartslagmeter

hartslagmeter

Met een hartslagsensor krijg je inzicht in je gemiddelde hartslag. Je krijgt zo duidelijk inzicht in je vorderingen. De hoogte van je hartslag geeft namelijk aan hoe hard je lichaam werk om een bepaalde inspanning te leveren. Als je een aantal trainingen in hetzelfde tempo loopt en je ziet dat je hartslag lager is dan de vorige keren, dan weet je dat je conditie verbetert. Ook kan het trainen in verschillende hartslagzones je uithoudingsvermogen verbeteren.

3. Intervaltraining

Bepaalde sporthorloges beschikken over een profiel voor intervaltraining. Hoewel er verschillende soorten intervaltraining bestaan, is het doel van dit soort training het verhogen van je basistempo. Je rent in een interval afwisselend sneller en langzamer dan je gewend bent om je uithoudingsvermogen te vergroten. Een horloge dat precies bijhoudt wanneer je moet versnellen en vertragen is daarbij handig.

4. Meerdere sportprofielen

Als je naast het hardlopen ook andere sporten beoefent, let er dan op dat een sporthorloge over meerdere sportprofielen beschikt. Dankzij verschillende sportprofielen worden je gegevens apart geregistreerd en houd je per activiteit nauwkeurig je voortgang en prestaties bij.

5. Je favoriete muziek

Als iets ervoor zorgt dat je die laatste kilometers uit je benen perst, is het je favoriete muziek wel. Het luisteren naar muziek via je sporthorloge zorgt er ook nog eens voor dat je in het juiste ritme blijft rennen.


© 1999 - 2019 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 40.954 beoordelingen