The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Jonah

Thuis trainen met gewichten

Getraind zijn willen we allemaal, en het liefst zonder naar de sportschool te gaan. Thuis trainen met dumbbells bijvoorbeeld. Dat kan heel effectief zijn mits je een paar basisregels in acht neemt. In dit artikel worden vragen beantwoord als: met hoeveel kilogram moet ik beginnen? welke spieren kan ik trainen? en welk materiaal heb ik nodig?

Kleine Spiergroepen Groot resultaat

Kleine spiergroepen thuis trainen

Bij kleine spiergroepen bereik je thuis over het algemeen sneller resultaat. Om je grote spiergroepen te trainen moet je wel heel veel gewichten in huis halen. Dat wil je niet. Focus je dus op kleine spiergroepen. Denk hierbij aan: borst, biceps, triceps, buik. Welk resultaat je thuis kunt bereiken is per spiergroep anders. En natuurlijk speelt het materiaal een grote rol. En nee, die zelfgemaakte benchpress telt niet mee.

Dumbbells

Thuis trainen dumbbells

Een dumbbell set is ideaal voor het trainen van meerdere spiergroepen. Trainen met losse gewichten is een stuk effectiever dan trainen met machines op de sportschool. Je houdt namelijk zelf de dumbbells in balans wat zorgt voor extra belasting. Op de sportschool train je met vaste dumbbells. Omdat je thuis beperkte ruimte hebt, kun je beter trainen met dumbbells met vervangbare halterschijven.

Halterschijven

Halterschijven thuis trainen

Halterschijven gebruik je om te variëren in gewicht bij je dumbbells. Hoeveel kilogram exact is voor iedereen anders. Train thuis vooral niet te zwaar. Dat is niet alleen beter voor je vloer, maar ook voor je eigen veiligheid. Hierbij een een goede basis om te beginnen en door te groeien:

  • 4 x 10 kilogram
  • 4 x 5 kilogram

Fitnessbankje

Thuis trainen met fitnessbank

Een fitnessbankje. Dat wil je. Met een fitnessbankje haal je meer uit de 2 dumbbells die je hebt aangeschaft. Je traint dan gemakkelijk meerdere spiergroepen: borst, schouders, biceps, triceps, buik. Net zoals op de sportschool dus. Het is belangrijk dat je op een fitnessbank stabiel ligt en dat de zitting en zithoek verstelbaar zijn. Dit zorgt namelijk dat je verschillende spiergroepen kunt trainen. Zet bijvoorbeeld de rugleuning op 45 graden en train je borst. Of 90 graden en train je schouders. En dat allemaal in de logeerkamer.

Voorkom een fitnessfail

Train niet te zwaar en zorg dat je een goede fitnessbank hebt. Je zal niet de eerste zijn die op een zelfgemaakt fitnessbankje volledig de fout in gaat. Levert leuke filmpjes op, niet maar is niet leuk voor jou. Wanneer je op de sportschool met zware gewichten traint is er altijd iemand die je een handje kan helpen. Dat heb je thuis vaak niet. Want zeg nou zelf: 2 uur thuis op je partner wachten met een halterstang op je borst. Daar wordt niemand vrolijk van. Veiligheid voor alles dus.

Artikel van:
Jonah
Dumbbellspecialist.

© 1999 - 2018 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 36.778 beoordelingen