The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Sanne

Tips voor het maken van de beste fitnessfoto

De fitgirls- en boys vliegen je tegenwoordig om de oren. Niet zo vreemd dus dat fitnessfotografie booming is. Jij wilt als (beginnende) fotograaf ook weleens een mooie fitnessfoto maken. Voor je begint kun je wel wat tips gebruiken. Die vind je in onderstaand artikel.

Tip 1: maak veel gebruik van schaduwen

Gebruik schaduwen

Het gaat bij fitnessfotografie natuurlijk om het tonen van die indrukwekkende spiermassa. Door schaduw te creëren op het lichaam worden spieren extra goed zichtbaar. Schaduw ontstaat door schuin invallend licht. Dit bereik je door studioverlichting en flitsers niet direct maar schuin op het model te laten schijnen. Heb je deze apparatuur niet? Maak dan gebruik van lichtinval via bijvoorbeeld een raam.

Tip 2: stel de belichting handmatig in

Belichting handmatig instellen

Die gewenste schaduwen komen meestal niet goed uit de verf bij automatische belichting. Probeer, als je dit kunt, de belichting handmatig in te stellen. Zorg ervoor dat de foto altijd iets donkerder wordt dan de situatie in werkelijkheid is. Hierdoor wordt extra nadruk gelegd op het licht dat op de mooiste delen van het lichaam schijnt. Om de foto donkerder te maken verleng je de sluitertijd of verklein je het diafragma. Laat de ISO waarde zo laag mogelijk.

Tip 3: gebruik attributen bij de fotosessie

Gebruik attributen

Door het gebruik van attributen maak je je fitnessfoto op een eenvoudige manier interessanter. Er gebeurt namelijk meer in de foto. Hierdoor zullen de kijkers er langer naar blijven kijken. Laat je model tijdens de fotosessie op rustige wijze gewichtheffen of andere oefeningen doen. Zo zorg je er ook meteen voor dat het model er natuurlijker opstaat. Daarnaast worden de spieren nog eens extra opgepompt terwijl jij de foto's maakt.

Tip 4: een beetje aandikken mag

Aandikken

Fitnessfotografie is misschien de enige soort fotografie waarbij het mag: aandikken. Gebruik olie om het lichaam wat meer te laten glimmen. Hierdoor lijkt de belichte spiermassa nog indrukwekkender. Laat het model voor de fotosessie de spieren flink oppompen zodat het maximale effect bereikt wordt. Het draait immers om het lijf en niet om de mooie achtergrond. Ben je achteraf niet tevreden over de belichting? Pas deze dan aan in een bewerkingsprogramma.


© 1999 - 2018 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 37.235 beoordelingen