The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Julie

Hoe stel ik een intervaltraining in op mijn TomTom horloge?

Een bekende trainingsvorm is de interval training. Bij deze training wissel je momenten van maximale inspanning af met een rustperiodes. De momenten woorden vooraf ingesteld op basis van tijd of afstand. Een interval training helpt je sneller te worden, je uithoudingsvermogen te verbeteren en calorieën te verbranden. In dit artikel lees je hoe je een intervaltraining instelt op je TomTom sporthorloge.

In het kort

  1. Selecteer de activiteit
  2. In het pre-trainingsscherm: selecteer ''Training'' en kies voor ''Interval''
  3. Selecteer ''Warm up'' en kies voor tijd of afstand
  4. Selecteer ''Intensief'' en ''Rust'' en kies voor tijd of afstand
  5. Start met de training

Stap 1: Selecteer de activiteit

Ga naar het pre-trainingsscherm. Dit doe je door vanaf het hoofdscherm, op de knop naar rechts te drukken. Kies de activiteit die je gaat doen, bijvoorbeeld ''Rennen'', en druk nog een keer naar rechts. Nu kom je in het pre-trainingsscherm. Hier zal ''Even geduld'' of ''Start'' in beeld staan.

Stap 2: In het pre-trainingsscherm: selecteer ''Training'' en ''Interval''

Vanuit het pre-trainingsscherm druk je op de knop naar beneden. Onderin het scherm verschijnt een klein tandwieltje. Selecteer hier nu ''Training''. Dit doe je door de knop naar boven en beneden te gebruiken, totdat het woord training een witte pijl als achtergrond heeft. Je selecteert deze optie door op de knop naar rechts te drukken. Selecteer nu ''Interval'' en druk weer op de knop naar rechts. Nu zie je een scherm waarin je de interval daadwerkelijk kunt invoeren. Het instellen bestaat uit vijf elementen: warming-up, intensieve sessie, rust sessie, aantal sessies en een cooling down.

Stap 3: Selecteer ''Warm up'' en kies voor tijd of afstand

Selecteer ''Warm up''. Vervolgens krijg je de keuze uit ''Tijd'' en ''Afstand''. Je maakt hier de keuze of je dit onderdeel van de intervaltraining wilt uitvoeren op basis van een verstreken tijd of afgelegde afstand. De tijd kan je per 5 seconde instellen, de afstand per 100 meter. In dit voorbeeld stellen we de tijd in. Selecteer ''Tijd''. Bij het instellen van de tijd, stel je eerst de minuten in en daarna de secondes. Kies hoelang je wil dat de warming-up duurt. Bijvoorbeeld 4 minuten en 30 seconde. Bevestig vervolgens door de knop naar rechts in te drukken.

Wil je geen warming-up in je intervaltraining? Kies dan bij tijd 0 minuten en 0 seconde.

Stap 4: Selecteer ''Intensief'' en ''Rust'' en kies voor tijd of afstand

Nu kom je terug in het Interval scherm en selecteer je ''Intensief'' om de momenten van maximale inspanning in te stellen. Dit gaat ook op basis van tijd of afstand, net zoals bij het instellen van de warming-up. Zodra je het hebt ingesteld, bevestig je dit door de knop naar rechts in te drukken. Ook het instellen van de rust sessie, waarin je weer op adem kunt komen, werkt hetzelfde als de voorgaande stappen. Heb je de rustsessie ingesteld? Druk weer op de knop naar rechts.

Stap 5: Selecteer ''Sessies'' om het aantal herhalingen te bepalen

Selecteer nu ''Sessies'' om het aantal herhalingen van de intensieve en rust sessie te herhalen. Verander het aantal door naar boven en beneden te drukken. Zodra je het juiste aantal herhalingen geselecteerd hebt, druk je weer op de knop naar rechts. Het instellen van de cooling down werkt op dezelfde manier als het instellen van de warming-up. Druk vervolgens weer op de knop naar rechts om je instellingen te bevestigen.

Wil je geen cooling down in je intervaltraining? Kies dan bij tijd 0 minuten en 0 seconde.

Stap 6: Start met de training

Het horloge springt nu terug naar het pre-trainingsscherm. Onderin het beeld wordt ''Interval'' getoond. Dit wil zeggen dat de intervaltraining is geselecteerd. Druk op de knop naar rechts om de training te starten.

De volgende keer geen intervaltraining?

De volgende keer gewoon een rondje hardlopen zonder een training? Ga dan naar het pre-trainingsscherm, ga naar de `''Instellingen'' (naar beneden), selecteer ''Training'' en selecteer vervolgens ''Geen''.

Julie
Artikel van:
Julie Horlogespecialist.

© 1999 - 2019 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 17.090 beoordelingen