The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Tamara

Welk gewicht kettlebell heb ik nodig?

Wil je thuis aan de slag met een kettlebell? Wel zo prettig om dan te weten welk gewicht geschikt is voor jouw trainingen. Ben je een beginnende sporter of heb je al ervaring? In beide gevallen heb je een ander gewicht kettlebell nodig. Je training is het meest effectief wanneer je met het juiste gewicht traint. Ook voorkom je op die manier dat je je spieren verkeerd belast. Welk gewicht nu geschikt is voor jou en waar je verder op kunt letten bij de aanschaf van een kettlebell, leg ik je hieronder uit.

Welk gewicht kies je?

Beginnende sporter (arm) Beginnende sporter (been) Ervaren sporter (arm) Ervaren sporter (been)
Man 10 of 12 kg 16 kg 16 kg 20 kg
Vrouw 8 kg 12 kg 10 kg 16 kg

Beginnende sporter

Beginnende sporter kettlebell

Heb jij niet zo veel ervaring met het trainen met gewichten en wil je thuis aan de slag? Logisch dat je dan voor een kettlebell kiest. Je doet hier namelijk veel verschillende oefeningen mee en traint zo ook verschillende spiergroepen. Voor elke oefening en spiergroep heb je wel diverse gewichten kettlebell nodig. Ga je armoefeningen doen? Start dan als beginnende man met een kettlebell van 10 of 12 kg. Als vrouw start je effectief met een kettlebell van 6 of 8 kg. Ga je beenoefeningen doen met de kettlebell? Start dan als man met een gewicht van 16 kg en als vrouw met een gewicht van 12 kg.

Ervaren sporter

Ervaren sporter kettlebell

Heb je al ervaring met sporten, maar bijvoorbeeld altijd dumbbells gebruikt? Dan kun je al prima aan de slag met een wat zwaarder gewicht kettlebell. Start voor armoefeningen als man met een kettlebell van 16 kg en als vrouw met een kettlebell van 12 kg. Voor beenoefeningen start je als man het meest effectief met een kettlebell van 20 kg en als vrouw start je met 16 kg. Ga je vaak aan de slag met de kettlebell? Dan wordt het gewicht waar je mee begint na een tijdje te licht voor je. Schaf dan dus naast dat gewicht kettlebell ook de 2 gewichtsklassen die daarop volgen aan. Kies als man bijvoorbeeld voor kettlebells met gewicht 16, 20 en 24 kg voor het trainen van je benen. Zo werk je in stappen aan je sportdoelen, zonder dat je oefeningen te simpel worden.

Materiaal

De materialen die het vaakst gebruikt worden voor kettlebells zijn kunststof en gietijzer. Het voordeel van kettlebells van kunststof is dat ze meestal een groter handvat hebben en dus geschikt zijn voor mensen met grote handen. Het voordeel van kettlebells van gietijzer is dat ze minder snel beschadigen en dus geschikt zijn wanneer je de kettlebell vaak wil gebruiken. Hiernaast is het verstandig te kijken naar of de kettlebell een antislip-laag heeft. Een antislip-laag beschermt je vloer tijdens een training. Ga je dus trainen op je mooie eikenhouten vloer? Ga dan voor een variant met antislip. Ga je trainen in een sportschool of heb je thuis een dikke mat waar je op traint? Dan kun je ook voor de variant zonder antislip-laag kiezen.

TIP: Gebruik fitnesshandschoenen voor extra grip.

Conclusie

Met het juiste gewicht kettlebell bouw je op een juiste manier je spierkracht op en werk je effectief aan jouw sportdoel. Zorg dat je de oefening onder de knie krijgt voordat je met een hoger gewicht gaat trainen dan het gewicht waarmee je begint.


© 1999 - 2019 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 42.131 beoordelingen