The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Thijs Heemskerk

Geschiedenis

Rotterdam, 1999. De 3 vrienden Pieter, Paul en Bart zitten in Café De Dijk. Ze studeren Bedrijfskunde en willen samen een eigen bedrijf oprichten. Aan tafel 7 wordt het bedrijfsplan op een bierviltje geschreven. Er staan 2 doelen op: geld verdienen en een voorbeeldbedrijf worden op het gebied van klantgericht ondernemen.

Van studentenkamer naar hoofdkantoor

Met hun Rotterdamse ondernemersmentaliteit gaan de jongens meteen aan de slag: gewoon, doen. Ze kopen een aantal mp3-spelers die ze online gaan verkopen vanuit Pieters studentenkamer. MP3man.nl is geboren.

Pas later komt de naam Coolblue. Rond 2000 bestaat er een groot internetwarenhuis, genaamd HotOrange. Ze besteden alles uit aan anderen, zijn volledig extern gefinancierd en hebben geen eigen klantenservice. Daar wilden de oprichters tegenin. 'Hot' werd 'cool' en 'orange' werd 'blue'.

Pieters studentenkamer in Kralingen is vanaf dat moment het kantoor, magazijn én de winkel van Coolblue. Later verhuizen ze naar de Oostzeedijk, vervolgens naar Capelle aan den Ijssel en in 2007 gaat Coolblue zelfs internationaal: naar België.

Alles op blauw

Onze merkwaarden

Coolblue ontwikkelt zich in die periode van studentenbedrijf tot een techbedrijf dat spullen verkoopt. Tijd om na te denken waar het bedrijf en de medewerkers eigenlijk voor staan, vinden Pieter, Paul en Bart. In 2011 worden door alle Coolblue’ers samen de merkwaarden voor het eerst op papier gezet: vrienden, flexibel, eigenzinnig en gewoon, doen.

Een gloednieuwe huisstijl

Daar hoort ook een nieuwe huisstijl bij: Coolblue- blauw, de oranje punt én natuurlijk de blauwe doos. Het Coolblue-kantoor in Capelle past inmiddels niet meer, letterlijk en figuurlijk. Daarom wordt aan het Weena het leukste kantoor van Nederland ingericht, met eigenzinnige vergaderkamers.

Een nieuwe aandeelhouder

Door de jaren heen blijft Coolblue elke dag een beetje beter worden. Ook na 16 jaar, als Paul en Bart een stapje terug hebben gedaan en ze op zoek gaan naar een vierde aandeelhouder. De 3 bedrijfsvaders vinden uiteindelijk de ideale schoonzoon in de Firma HAL.

Coolblue en HAL geven elkaar het ja-woord en dat wordt gevierd met het meest legendarische Coolblue-feest tot dan toe. Later, als Paul en Bart afscheid nemen van Coolblue, blijkt maar weer hoe goed het huwelijk met HAL bevalt. Samen met HAL koopt Pieter de resterende aandelen van zijn vrienden.

Klantreisbureau

Coolblue groeit door en wordt meer dan een techbedrijf dat spullen verkoopt. In 2016 start Coolblue ook de meest klantvriendelijke bezorgservice van de Benelux: CoolblueBezorgt.

Coolblue ontwikkelt zich stapje voor stapje tot een klantreisbureau dat klantreizen organiseert van begin tot eind. Het bedrijf wordt volledig ingericht rondom de klantreis, in domeinen. Elk domein heeft totale focus op een klein deel van de klantreis en is verantwoordelijk voor het optimaliseren hiervan.

Als klantreisbureau verzorgt Coolblue de gehele klantreis, met een eigen bezorgservice, fysieke winkels, klantenservice, reparatieservice en zelfs een eigen installatieservice. Coolblue installeert niet alleen witgoed en tv’s, maar ook zonnepanelen.

Obsessieve focus op klanttevredenheid

Coolblue is al lang geen startup meer, maar een voorbeeldbedrijf op het gebied van klantgericht ondernemen. Door elke dag een beetje beter te worden. Stapje voor stapje gegroeid, maar altijd zichzelf gebleven. Want één ding is nooit veranderd: de 2 doelen die in 1999 op een bierviltje geschreven werden.

Alle competenties die Coolblue door de jaren heen ontwikkelt, zijn gewoon, groen: hét ultieme voorbeeld van klantvriendelijkheid. Want wat is er klantvriendelijker dan zelf je eigen energie op te kunnen wekken, met elektrische busjes rondrijden en bestellingen in een papieren verzendzak op de fiets bezorgen?


© 1999 - 2020 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 12.829 beoordelingen