Contract en gegevens

Hoe kunnen we je helpen?

Heb je een vast contract? Kies je startdatum 1 dag later dan de einddatum van dat contract.

Heb je een flexibel contract zonder einddatum? Dan kun je overstappen vanaf de eerst mogelijke datum. Dit is bij ons vanaf 24 dagen in de toekomst.

Het is niet erg als de startdatum een paar dagen later is dan de einddatum van je oude contract. Je hebt dan nog steeds stroom maar betaalt dan tijdelijk het variabele tarief.

De startdatum vind je in je leveringsovereenkomst. Deze mailen we je binnen 2 uur na je aanmelding.

Je hebt bij je aanmelding aangegeven wanneer je wilt dat we starten met leveren. Was dit zo snel mogelijk? Dan starten we 24 dagen na je aanmelding. Dit geeft jou je wettelijke bedenktijd en ondertussen regelen wij jouw overstap.

Ja, dit kan. Je oude startdatum moet over minimaal 2 dagen zijn. Mail ons de nieuwe startdatum en je krijgt van ons een nieuwe leveringsovereenkomst met deze datum terug.

Wij starten met leveren vanaf 24 dagen in de toekomst. Eerder is bij ons niet mogelijk. Dit geeft jou je wettelijke bedenktijd en ondertussen regelen wij jouw overstap.

Dat kan. Je kunt jouw energiecontract binnen 14 dagen nadat je de bevestiging hebt ontvangen kosteloos annuleren. Bel hiervoor naar de klantenservice.

Ga hiervoor naar mijn.coolblue-energie.nl of neem voor het wijzigen van je gegevens contact op met de klantenservice. Deze is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 09.00 en 17.00 uur, ook kun je een e-mail sturen.

Als je het contract op een andere naam wilt laten zetten, bijvoorbeeld omdat het pand een nieuwe bewoner heeft, dan kun je het beste contact opnemen met de klantenservice. Er zijn namelijk veel uitzonderingen en voorwaarden waardoor we dat niet zomaar kunnen doen, zo moet je ons bijvoorbeeld opnieuw machtigen voor de incasso van het voorschotbedrag.

Nee, ook dan heb je gewoon stroom. Je betaalt dan tijdelijk het variabele tarief.

Wij zeggen je energiecontact voor je op, hier hoef je niets voor te doen.

Als je contract afloopt en je hebt niet gekozen voor een aansluitend nieuw vasteprijs contract, dan wordt je aflopende contract automatisch omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd met een variabele prijs.

Dit betekent dat na het aflopen van je vasteprijs contract je levering in stand blijft en je op elk gewenst moment kunt opzeggen. Wel blijft de opzegtermijn van 30 dagen gehandhaafd.

Bij dit contracttype kunnen de tarieven periodiek worden gewijzigd, gebruikelijk is dat er minimaal 2x per jaar een tariefupdate plaatsvindt.

Voordat je contract afloopt zullen wij echter contact met je opnemen om je een aanbieding te doen voor een nieuw vasteprijs contract. Wel zo leuk.

Coolblue Energie zal je contract nooit stilzwijgend verlengen. Voor het verstrijken van de looptijd sturen we je een transparant aanbod voor contractverlenging. Wij bieden je dan de keuze om het tarief weer voor een bepaalde periode vast te zetten of je contract voor onbepaalde tijd te verlengen tegen een variabele prijs. In het verlengingsaanbod wordt ook vermeld onder welke voorwaarden en tarieven je levering automatisch wordt voortgezet op het moment dat wij geen keuze of opzegging per einddatum contract van je hebben ontvangen. In dit geval heb je altijd een opzegtermijn van 30 dagen.

Ben je overgestapt naar een andere leverancier maar heb je spijt gekregen van je beslissing? Dan kun je de volgende stappen ondernemen.

Na het sluiten van een overeenkomst via telefoon, internet of straatverkoop heb je vaak een bedenktermijn. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. Je hebt 14 dagen de tijd om de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te ontbinden.

1. Neem eerst contact op met het nieuwe energiebedrijf

Je oude energiebedrijf moet een melding van het nieuwe energiebedrijf accepteren. Ga daarom met je klacht naar het nieuwe energiebedrijf. Vraag of ze het probleem voor je willen oplossen.

2. Maak bezwaar bij het energiebedrijf

Ben je niet tevreden over de reactie van het energiebedrijf? Dan moet je een bezwaar indienen. Wij raden je aan om eerst de algemene voorwaarden van het energiebedrijf te lezen. Hierin staat hoe je bezwaar kunt indienen en binnen welke termijn je dit moet doen. In het algemeen gaat een bezwaar indienen zo: je stuurt een aangetekende brief aan het energiebedrijf. Je hebt dan een bewijs dat je de brief hebt gestuurd. In de brief schrijf je de volgende informatie:

  • Dat je niet wilt dat je wordt overgezet naar het nieuwe energiebedrijf. Of als je al bent overgezet: dat het energiebedrijf je terug moet zetten naar je oude energiebedrijf;
  • Dat je de termijnbedragen van het nieuwe energiebedrijf niet gaat betalen omdat er volgens jou geen overeenkomst is;
  • Wanneer je een reactie van het energiebedrijf wilt. Bijvoorbeeld binnen vier weken. Het energiebedrijf moet dan een beslissing nemen en die zo snel mogelijk aan je laten weten.

Stuur de brief ook naar je oude energiebedrijf. Zet in de brief dat het bedrijf geen eindafrekening moet sturen.

Bewaar kopieën van alle brieven die je stuurt. Schrijf de namen op van de mensen met wie je gesproken hebt. En wat je hebt afgesproken. Als je ongewenst overgestapt bent na een telefonisch verkoopgesprek, vraag dan of er bandopnames zijn en of je deze opnames kunt krijgen.

Allereerst onze welgemeende condoleances. De impact van een overlijden in je familie is niet alleen het verlies, ook de afhandeling daarna is heel ingrijpend. Voor het energiecontract zullen we je proberen zo soepel mogelijk te helpen.

In de algemene voorwaarden staat dat overlijden een ontbindende voorwaarde is. Je kunt het contract kosteloos opzeggen. Daarvoor hoef je alleen maar een email te sturen naar onze supportdesk met een kopie van de overlijdensakte en wij zullen per direct het contract stopzetten en de eindafrekening opmaken.

Eindafrekening opmaken?
Ja, met het stopzetten van het contract is nog niet alles geregeld. Wij zullen bij de beëindiging de eindafrekening opmaken aan de hand van de laatste meterstanden. Er kan dus teveel of te weinig betaald zijn en dat verschil kan in de nalatenschap afgewikkeld worden. Een sterfgeval in je familie is heftig in alle opzichten. We zullen je zo goed mogelijk adviseren als je vragen hebt.

Nog even dit…
Het energiecontract is aan het huis of appartement gekoppeld. Als het een huurhuis betreft is de datum van de beëindiging gelijktijdig met het einde van het huurcontract. Is het een koophuis dan is het aan te raden om het energiecontract pas bij verkoop en overdracht te beëindigen.

Heb je nog vragen?

op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur