Financieel

Hoe kunnen we je helpen?

We maken samen een schatting van je jaarverbruik en delen dit door 12 maanden. Dat is je termijnbedrag. Op de jaarafrekening verrekenen we het termijnbedrag met je werkelijke verbruik. Daarom wordt het termijnbedrag ook wel een voorschot genoemd.

Bij Coolblue Energie betaal je vooraf. Dat betekent dat je je eerste termijnbedrag betaalt voordat we beginnen met leveren. Dit bedrag kan iets afwijken van je reguliere termijnbedrag omdat dit over een periode van langer dan een maand kan gaan. Betaal je via een automatische incasso? Dan vind je de datum waarop we je eerste termijnbedrag afschrijven in de email bij je contract.

Jouw energierekening bestaat uit:

  • Variabele leveringskosten voor stroom en gas (per eenheid);
  • Vaste leveringskosten voor je aansluiting;
  • Vaste netbeheerderskosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk, deze dragen we af aan de netbeheerder;
  • Belastingen van de overheid (energiebelasting, opslag duurzame energie en btw), deze dragen we af aan de overheid.

Na 1 jaar maken we de balans op tussen je termijnbedragen en je werkelijke verbruik. Dit noemen we de jaarafrekening. Daaruit blijkt of je iets moet bijbetalen of dat je iets van ons terugkrijgt.

Ga je bij ons vertrekken? Jammer! Je krijgt dan wel nog een eindafrekening. Dit werkt op dezelfde manier als de jaarafrekening.

Is het u niet gelukt om je energierekening op tijd te betalen? Dan hebt je een betalingsachterstand. Los dit snel op. Hoe langer je wacht, hoe hoger de kosten kunnen worden. De netbeheerder kan je uiteindelijk zelfs afsluiten, waardoor je geen stroom en gas meer krijgt.

Betalingsherinnering

Dit gebeurt niet zomaar. Coolblue Energie zal je altijd eerst een betalingsherinnering sturen. Heb je deze eerste betalingsherinnering ook niet op tijd betaald? Dan kunnen wij besluiten om de energielevering bij je te stoppen.

De eerste betalingsherinnering is altijd kosteloos. Voor volgende aanmaningen worden incassokosten in rekening gebracht. Die bedragen voor het versturen van de eerste aanmaning €15,-. Voor de tweede aanmaning worden de incassokosten verhoogd tot 15% van het verschuldigde bedrag, met een minimumbedrag van €40,-

Wat kan ik doen?

Neem contact met ons op om extra kosten en problemen te voorkomen. We bieden je de mogelijkheid een verzoek tot betalingsregeling aan te vragen. Je kunt dit verzoek indienen bij de klantenservice.

Het is belangrijk dat je dit snel doet. Je bent namelijk een contract met ons aangegaan. Daarin staat dat je verplicht bent om je rekeningen op tijd te betalen. En daarin staat ook binnen welke termijn je moet betalen.

Let op

Wij zijn niet verplicht om een betalingsregeling met je af te spreken.

Dit kan verschillende redenen hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je rekening is geblokkeerd voor incasso. Ook kan het zijn dat er onvoldoende saldo op je rekening stond op het moment van incasseren.

Het kan ook zijn dat je per ongeluk een verkeerd IBAN nummer hebt opgegeven.

Als geen van deze situaties van toepassing was, neem dan contact op met de klantenservice.

Je hoeft je verder geen zorgen te maken, als je de aanmaning gewoon betaalt op de manier die in de aanmaning staat (vergeet niet het betalingskenmerk te vermelden) dan verwerken wij deze alsnog. Doe dit wel snel, anders moeten we helaas incassokosten in rekening brengen.

Heb je binnen een maand twee energienota's ontvangen? Dit kan komen omdat Coolblue Energie en je vorige leverancier op een verschillend moment incasseren. Ook kan het zijn dat je nog een eindafrekening hebt ontvangen van je oude leverancier. Deze heeft namelijk twee maanden na beëindiging van het contract de tijd om de eindafrekening op te stellen.

Het is belangrijk dat je beide rekeningen betaalt. Op de eindafrekening van je vorige leverancier wordt namelijk het betaalde termijnbedrag verrekend met het daadwerkelijk verbruikte bedrag aan energie. Je betaalt dus nooit dubbel, al kan het wel vervelend zijn dat je twee rekeningen in één maand krijgt.

Als je Coolblue Energie hebt gemachtigd om de maandelijks verschuldigde bedragen automatisch van je rekening af te laten schrijven, dan vindt de incasso van het maandelijkse termijnbedrag plaats rond de 28e dag voor de maand van levering.

De eerste incasso zal een week voor aanvang van de levering worden uitgevoerd en bedraagt een evenredig deel van het maandelijks termijnbedrag. Coolblue Energie brengt je geen kosten in rekening voor de automatische incasso.

Zeker! Je kunt ook met iDEAL of handmatige overschrijving betalen. Laat dit ons weten via de klantenservice. De extra kosten hiervoor bedragen €1,35 per rekening.

Jaarafrekening

Je jaarrekening wordt 12 maanden na de start van de levering verstuurd en daarna telkens na 12 maanden. Op je jaarafrekening kun je het werkelijke verbruik van het afgelopen jaar inzien, evenals de betaalde voorschotbedragen. Je krijgt de jaarafrekening uiterlijk 6 weken nadat je de meterstanden voor de afrekening aan ons hebt doorgegeven. Als je geen meterstanden hebt doorgegeven dan zullen wij je jaarverbruik schatten, je ontvangt dan de jaarafrekening 6 weken na de laatste herinnering voor het doorgeven van de meterstanden.

Eindafrekening

Je krijgt van ons een eindafrekening als je verhuisd bent, of als je het contract beëindigd. Je krijgt de eindafrekening uiterlijk 6 weken nadat je je verhuizing (inclusief meterstanden) aan ons hebt doorgegeven of na beëindiging van het contract.

Op zowel de jaar- als de eindafrekening vindt een verrekening plaats tussen je termijnbedrag en het daadwerkelijke verbruik. Als je een te hoog termijnbedrag hebt betaald wordt het teveel betaalde teruggestort op je rekening. Wanneer je verbruik hoger is uitgevallen, krijg je een factuur voor het nog te betalen bedrag.

Heb je nog vragen?

op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur