Meterstanden en verhuizen

Hoe kunnen we je helpen?

Ook zonder slimme meter kun je overstappen naar Coolblue Energie. We vragen je dan om bij de overstap en bij de jaarafrekening je meterstanden zelf door te geven. Dit kan eenvoudig via de website of de app. Als je vaker je meterstanden doorgeeft, kunnen wij een betere schatting maken van je jaarverbruik en bekijken of je bij de jaarafrekening nog een bedrag terugkrijgt of moet bijbetalen. We raden aan dat je minimaal 4 keer per jaar je meterstanden doorgeeft.

Er zijn twee mogelijkheden om meterstanden door te geven.

Via de link in de e-mail

Als je een e-mail van ons krijgt waarin we je verzoeken meterstanden door te geven, kun je dat doen door op de link in de email te klikken. Je wordt dan automatisch doorgelinkt naar de pagina waar je deze meterstanden kan doorgeven.

Telefonisch

Als je twijfelt over welke standen je door moet geven, kijk dan bij "Waar kan ik mijn meterstanden vinden?" Lukt het niet? Dan kun je ons altijd bellen. Dan kijken we met je mee.

Nieuw bij Coolblue Energie? Dan krijg je automatisch een oproep om je meterstanden door te geven, we doen dit ongeveer 1 week voor de start van de levering. Dit doen we omdat de meterstanden die je met ons deelt het startpunt zijn om je verbruik te kunnen berekenen.

Meterstanden doorgeven bij verhuizing.

Om je verhuizing te kunnen registreren vragen wij om je meterstanden. Je krijgt dan een opnamenummer voor de woning die je verlaat. Ook vragen we om de meterstanden van je nieuwe woning. Dit doen wij voor het opstellen van de eindafrekening voor het oude adres en het startpunt van de meting voor je nieuwe woning.

Meterstanden doorgeven voor uw jaar of eindafrekening.

Nadat ongeveer een jaar is verstreken sinds de laatste meteropname, vragen we je om nieuwe meterstanden. Dit doen we zodat we het juiste verbruik kunnen berekenen. Te veel betaald? Dan krijg je geld teruggestort. Te weinig betaald? Dan vragen we je bij te betalen.

Heb je een slimme meter?

Mooi! Deze lezen we automatisch uit op afstand, daar hoef je niets voor te doen.

Je meterstanden vormen de basis voor je energierekening. Daarom werd voor je contract inging ook gevraagd om de standen. Na de eerste keer ontvang je jaarlijks een verzoek voor het opstellen van de jaarafrekening. We vragen ook om meterstanden bij een verhuizing en voor de eindafrekening.

Het is belangrijk dat je de meterstanden snel na de oproep aan ons doorgeeft. Doe je dit niet dan moeten wij namelijk je verbruik schatten. Onze schatting kan afwijken van je daadwerkelijke verbruik. De geschatte bedragen zijn bindend. Het kan dan zijn dat je teveel aan ons moet betalen. Dat is jammer. Geef daarom snel na de oproep je meterstanden door.

De meterstanden worden geregistreerd door de gasmeter en elektriciteitsmeter. De gasmeter heeft maar 1 telwerk en spreekt daardoor veelal voor zich. Bij elektriciteitsmeters komt een veel grotere variëteit aan type meters voor.

  • De traditionele draaistroommeter kent 1 of 2 telwerken, waarbij 2 het meest voorkomt. Dit vraagt dus om aandacht om de juiste meterstand bij normaaluren, en de juiste meterstand bij daluren door te geven.
  • De elektronische verbruiksmeter kent soms wel tot 4 telwerken. Hiervan zijn 2 telwerken voor verbruik in normaaluren en daluren en de andere 2 telwerken zijn voor teruggeleverde energie in normaaluren en daluren. Afhankelijk van jouw specifieke situatie, wordt je gevraagd om 2 danwel 4 meterstanden door te geven.

Let op: elektronische verbruiksmeters variëren in de manier waarop de meterstanden zichtbaar zijn. Sommige meters tonen 2 of meer standen, andere meters tonen slechts 1 stand waar middels een knop tussen verschillende standen gewisseld kan worden.

De op afstand uitleesbare slimme meter werkt als een elektronische verbruiksmeter, maar dan aangevuld met een mogelijkheid deze vanaf afstand uit te lezen.

Gelukkig is dat geen probleem. Je kunt je meterstanden tot drie maanden nadat de opnamekaart of e-mail is verstuurd nog aanpassen. Je kunt daarvoor per e-mail of telefonisch contact opnemen met de klantenservice.

Als de nieuwe standen invloed hebben op je voorschotbedrag of jaarrekening dan zullen we dit met verrekenen in een aparte correctierekening.

Mooi! Vink dit dan aan bij het berekenen van jouw aanbod. Je bent niet verplicht dit te doen, je mag met een dubbele meter ook enkeltarief bij ons afnemen.

Dan pas je eenvoudig je adres aan in Mijn Coolblue Energie.

Heb je nog vragen?

op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur