Veelgestelde vragen

Hoe kunnen we je helpen?

Waarom stijgen de energieprijzen?

Energieprijzen schommelen altijd. Dit komt door de werking van de markt: het spel tussen vraag en aanbod. Op dit moment is de vraag groter dan het aanbod, bijvoorbeeld door de lage gasproductie in Nederland. Daarom stijgen de energieprijzen wereldwijd.

Stijgen de tarieven van mijn vaste contract ook?

Bij een vast contract heb je de tarieven voor een bepaalde periode vastgezet. Daarom stijgen jouw tarieven niet.

Wat betekent de stijging van de energieprijzen als ik een flexibel contract heb?

Normaal stijgen jouw tarieven 2 keer per jaar: in januari en in juli. Bij uitzonderlijke situaties gebeurt dit vaker, zoals nu in oktober.

Wanneer starten jullie met energie leveren?

De startdatum vind je in je leveringsovereenkomst. Deze mailen we je binnen 2 uur na je aanmelding.

Je hebt bij je aanmelding aangegeven wanneer je wilt dat we starten met leveren. Was dit zo snel mogelijk? Dan starten we 24 dagen na je aanmelding. Dit geeft jou je wettelijke bedenktijd en ondertussen regelen wij jouw overstap.

Kan het 1-jarig aanbod eerder starten dan 1 april?

Nee, helaas niet. Dit aanbod start vanaf april, omdat we je dan voordelige tarieven kunnen bieden.

Kan ik de startdatum van mijn contract aanpassen?

Ja, dit kan. Je oude startdatum moet over minimaal 2 dagen zijn. Mail ons de nieuwe startdatum en je krijgt van ons een nieuwe leveringsovereenkomst met deze datum terug.

Waarom benadert mijn oude leverancier mij nog terwijl ik al een contract bij jullie heb afgesloten?

Wij kunnen je overstap pas doorgeven aan je oude leverancier als je nieuwe contract bij ons ingaat. Daarom kun je tot die datum nog een aanbod van je oude leverancier ontvangen. Dit betekent niet dat je kosteloos dit aanbod kan accepteren. Als je bedenktermijn van 14 dagen na je aanmelding bij ons al is verlopen, zijn hier kosten aan verbonden.

Leveren jullie ook met spoed?

Wij starten met leveren vanaf 24 dagen in de toekomst. Eerder is bij ons niet mogelijk. Dit geeft jou je wettelijke bedenktijd en ondertussen regelen wij jouw overstap.

Hoe wordt mijn termijnbedrag berekend?

We maken samen een schatting van je jaarverbruik en delen dit door 12 maanden. Dat is je termijnbedrag. Op de jaarafrekening verrekenen we het termijnbedrag met je werkelijke verbruik. Daarom wordt het termijnbedrag ook wel een voorschot genoemd.

Kan ik mijn contract nog annuleren?

Dat kan. Je kunt jouw energiecontract binnen 14 dagen nadat je de bevestiging hebt ontvangen kosteloos annuleren. Bel hiervoor naar de klantenservice.

Wanneer betaal ik mijn eerste termijnbedrag?

Bij Coolblue Energie betaal je vooraf. Dat betekent dat je je eerste termijnbedrag betaalt voordat we beginnen met leveren. Dit bedrag kan iets afwijken van je reguliere termijnbedrag omdat dit over een periode van langer dan een maand kan gaan. Betaal je via een automatische incasso? Dan vind je de datum waarop we je eerste termijnbedrag afschrijven in de email bij je contract.

Wanneer ontvang ik mijn cadeau tegoed bij Coolblue?

Je krijgt het tegoed op je persoonlijke Coolblue account binnen 4 maanden nadat je energie bij ons bent gaan afnemen. We controleren ook of je eerste 2 betalingen zijn gelukt en niet meer terug te draaien.

Waar vind ik mijn Coolblue tegoed?

Je vindt het tegoed binnen 4 maanden nadat je energie bij ons bent gaan afnemen op je persoonlijke Coolblue account onder Kortingen. Wanneer je een product gaat afrekenen, wordt het tegoed ook automatisch in je winkelmandje verrekend.

Kan ik mijn 1-jarige contract omzetten naar een 3-jarig contract (zonder boete)?

We snappen je behoefte aan zekerheid in de huidige markt. We kunnen je contract helaas niet openbreken en verlengen. Loopt je contract binnen 90 dagen af? Dan kun je alvast verlengen tegen het actietarief. Hierover krijg je van ons een mail.

Hoe gebruik ik mijn cadeau tegoed bij Coolblue?

Wanneer je op je account inlogt en een product gaat afrekenen, wordt de korting automatisch in je winkelmandje verrekend. Je vindt je tegoed ook onder Persoonlijke kortingen. Je hoeft het tegoed niet in 1x te gebruiken. Het is 12 maanden geldig.

Wanneer heb ik toegang tot de Bespaarwinkel?

Je krijgt toegang 2 dagen nadat je klant bent geworden van Coolblue Energie. Dit geldt voor alle contracten. Je logt in met je mailadres waarop je Coolblue Energie mails ontvangt.

Heb je nog vragen?

op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur