Ik was al tijdje opzoek naar een tracker en toen de fitbit werd uitgebracht was ik uit dat ik daarvoor wou gaan. Punten die mij vooraf aanspraken waren: Draadloze verbinding met iOS/Android met bluetooth 4.0, spatwaterdicht en het monitoren van je slaapgedrag. Daarnaast was het feit dat je dan een accessoires pakket(die helaas nog niet via cool blue te koop is) kan kopen met andere kleuren bandjes ook een leuke plus punt.
Na paar weken wachten en wekelijks kijken wanneer het te koop is zag ik dat ik via coolblue(via iPhoneclub.nl) het kan bestellen en dat het gelijk leverbaar was. Tot mijn verbazing kon ik geen maat kiezen wat bij sommige websites wel moest. In omschrijving stond dat je 2 bandjes krijgt wat weer een plus punt is voor mensen die net aan het randje zitten van maat M of L. Zo kan je beide bandjes proberen en kijken welke het beste voelt.
In het doos zit een simpele handleinding. Na het volgen van de stappen en maken van een account bij fitbit kon ik al aan de slag. Je kan na het maken van je account je gewenste doel aangeven, dit zijn je aantal stappen per dag, calorie verbruik en gelopen afstand per dag. Ook kan je instellen wat de fitbit ledjes moeten aangeven na 2x tikken, dit kan je stappen, calorie verbruik of gelopen afstand zijn.
Aangezien ik een iPhone heb, heb ik gelijk ook de bijbehorende app gedownload zodat ik altijd draadloos kan verbinding maken met fitbit flex. Er zit wel een usb dongle erbij voor mensen zonder usb 4.0 smartphone en die kan ook draadloos verbinding maken met je fitbit flex.
Ik gebruik al lange tijd myfitnesspal app, en zo volg ik mijn dagelijkse calorie en bewegingen. fitbit app maakt het mogelijk om data te wisselen tussen deze app en nog paar andere apps. Hierdoor is het veel makkelijker om je calorie verbruik toe te voegen. Daarnaast kan je ook je aangeven hoeveel glas water je hebt gedronken wat heel stimulerend werkt om meer water te drinken per dag.
Je kan 's avonds via de app aangeven dat je gaat slapen en eventueel een alarm instellen, fitbit gaat dan op ingestelde tijd trillen en dus ga je je partner niet storen met je wekker, na 5 min gaat het fitbit weer trillen als je niet 2x op de armband tikt. Als je wakker bent kan je weer aangeven dat je wakker bent en je ziet gelijk hoe lang je hebt geslapen en op welke tijdstippen je wakker bent geweest of "restless" was en hoe vaak. Je kan eventueel ook achteraf aangeven om hoe laat je naar bed ging en hoe laat je wakker bent geweest, op deze manier werkt het op mijn ervaring ook wel.
Via instellingen op de website van fitbit kan je zelfs je lengte van je stappen aangeven voor nog nauwkeurige meting van je gelopen afstand. Daarnaast kan je aangeven om welke hand je het draagt(dominant of non dominante hand), dit is wel nodig om data zo nauwkeurig mogelijk te maken.
Op de website of via app kan je zien hoe actief je bent geweest op een dag of op een bepaalde tijdstip en zo kan je ook zien hoeveel calorie je verbruikt hebt en hoeveel km je gelopen hebt tijdjes je potje voetballen.
Handige van dit armband is dat je het alleen tijdens opladen(1x per 5 dagen) hoef los maken en tijdens douchen en zelfs zwemmen het kan gewoon gebruiken.
Nauwkeurigheid van dit apparaat is wel te testen, je kan de smartphone app openen en beginnen met lopen en dan zie je na elke stap dat de teller om hoog gaat.
Over het algemeen ben ik heel tevreden over het armband en de werking, hopelijk komen de accessoires ook snel beschikbaar via cool blue zodat ik af en toe kan andere kleur armband dragen.
Enige punt die ik mis is het hartslagmeter, met dit functie(hopelijk met volgende model) zou dit de perfecte armband zijn geweest.