Tsja, wat moet je van dit apparaat zeggen? Ik snap na een weekje gebruik wel waarom reviews hier toch best wisselend zijn (sommigen vinden het nauwelijks sneller dan au bain marie of klagen over de opwarmsnelheid).
Ik denk dat mensen een verkeerde verwachting hebben van wat flessenwarmers kunnen. In feite warm je met dit apparaat, en volgens mij met bijna alle flessenwarmers, nog steeds de inhoud van de fles " au bain marie" (fles ondergedompeld in warm water) op. Je moet dus geen turbo-snelheden verwachten qua opwarmen van de melk voor je baby.
Echter, wat dit apparaat goed doet (en waarom het dus wat mij betreft een aanrader is), is het water snel warm maken. En door de diverse inzetstukken of ringen kan je zorgen dat de hoeveelheid water die om de fles heen zit, en dus warm gehouden dient te worden, beperkt houden. Is het water eenmaal warm? Dan moeten daarna de natuurkundige krachten hun werk doen zodat de melk in de fles warm wordt.
Deze flessenwarmer houdt het water goed op temperatuur en naar mijn idee wordt het water ook niet warmer dan de ingestelde stand. Dat is mooi, want op die manier kan je dus de fles er zonder zorgen wat langer in laten staan, mocht de baby toch later komen voor zijn/haar voeding (uiteraard de houdbaarheid van de gekolfde melk of kunstvoeding in de gaten houden! ). De melk wordt dus niet heter als je de fles langer laat staan. Hij neemt hoogstens uiteindelijk de ingestelde watertemperatuur aan.
Er zullen vast flessenwarmers zijn die sneller zijn, maar die doen dat dan waarschijnlijk door het water veel warmer te maken, zodat de inhoud van de fles ook sneller warm wordt. En dan doen ze waarschijnlijk ook een gok wanneer de warmte dan via de fles in de melk gekomen zal zijn. Of je dat moet willen? Ik vraag het me af. Voor je het weet is de melk voor je baby te heet.
Zeker voor de prijs is deze Alecto dus gewoon een prima apparaat dat doet wat het moet doen, mits je geen magnetron-achtige opwarmtijden verwacht.
Enige wat ik jammer vind is dat het apparaat van vrij goedkoop plastic is gemaakt en dat de draaiknop zo stroef gaat dat je het apparaat met 2 handen moet vasthouden en je jezelf afvraagt wanneer de knop kapot is. Wij trekken maar gewoon de stekker van het apparaat erin en eruit. Dan kan de draaiknop op de goede stand blijven staan. Maar goed, alle waar naar z'n geld.