Voor mijn werk zit ik bijna de hele dag achter de PC, tekeningen en 3D modellen te maken, en na de aanschaf van een goede muis heb ik besloten om een 3D muis aan te schaffen. Een collega van mij had een paar weken eerder ook al een dergelijke muis gekregen en zijn ervaring waren zeer positief.
Wanneer je gaat oriënteren voor een dergelijke muis dan kom je al gauw bij de producten van 3Dconnexion. Zij hebben verschillende versies: van de relatieve eenvoudige muizen met alleen twee instelbare knoppen, de SpaceNavigator, tot de zeer uitgebreide SpaceMouse Enterpise. Met de bijbehorende prijskaartje en al dan niet draadloos.
Mijn keuze is gevallen op de SpaceNavigator met bedrage USB-aansluiting. Hoewel ik de muis elk weekend mee naar huis neem, want ik heb deze zelf betaald, heb ik niet voor de wireless variant gekozen. Je krijgt namelijk geen case waar je de muis en USB-ontvanger in kan doen. Tenzij je de doos waar de muis in zat gebruikt. En ik had toch zorgen over de accu als je dit op de lange duur bekijkt. Verder is de prijs toch al stevig en de meerprijs van €30 voor de draadloze variant vond ik het niet waard.
Voordat ik verder ga met de review moet ik Coolblue een compliment geven voor hun service. Je wordt constant op de hoogte gehouden van de status van je bestelling en het artikel heb je volgende dag in huis.
Na ontvangst van het pakketje valt op dat de muis voldoende massa heeft. Dit is gedaan zodat je de muis niet optilt als je deze bedient. De materialen die zijn gebruikt voelen hoogwaardig aan en de bediening van de muis voelt zeer solide. Na het installeren van de software is de muis klaar voor gebruik. Er is een demo waarmee je kan oefenen hoe je moet draaien, schuiven en in- en uitzoomen. De knoppen links en recht zijn aanpasbaar. Je kan zelf commando's van je gebruikte 3D software aan toekennen. De soepelheid waarmee je in Inventor door je model kan navigeren is ongekend. Er is misschien in het begin wel even wennen, maar daarna wil je niet meer zonder.
Je gebruikt de 3D muis niet in plaats van je normale muis, maar erbij. In mijn geval heb ik de 3D muis links van mijn toetsenbord geplaatst en mijn normale muis rechts. Voorheen moest ik constant de normale muis in combinatie met het toestenbord gebruiken om te draaien, schuiven en te zoomen, maar met de 3D muis is dat een stuk minder geworden. Hierdoor wordt mijn rechter hand een stuk minder belast.
Al met al ben ik dus zeer blij met mijn investering.
Zeker een aanrader voor mensen die veel in programma's werken in 3D.