Wat is force feedback?

Geschreven door Sem

Bijgewerkt op

23 juli 2025

·

08.55

Wat is force feedback?

Met force feedback voel je trillingen in je racestuur. Dit maakt jouw race ervaring realistischer. Er zijn 4 soorten force feedback, zoals een riem- en tandwielaandrijving, magnetische sensoren of Direct Drive. Deze hebben een verschillende werking en intensiteit. Op deze pagina leggen wij uit wat de types forces feedback zijn en hoe je deze aanpast. Zo weet jij welke force feedback het beste bij jou past.

Force feedback in een racestuur

Speciale schokeffecten in je racestuur

Bijna elk racestuur heeft force feedback. Deze feedback zorgt voor weerstand in je stuur tijdens je race. Zo voelt het alsof je zelf achter het stuur zit. Rij je bijvoorbeeld van de baan af? Dan trilt het racestuur, omdat je over grind rijdt. Er zijn verschillende soorten force feedback. Deze systemen verschillen van elkaar in intensiteit en vloeiendheid. Wat deze verschillen zijn, vertellen wij je in dit artikel.

Hoe kies je een racestuur?

Indirecte aandrijfsystemen

Tandwielaandrijving

Tandwielaandrijving

Bij tandwielaandrijving brengen tandwielen direct de kracht van de motor over op het stuurwiel. Dit systeem is betrouwbaarder en duurzamer dan riemwielaandrijving, omdat onderdelen minder slijten. Ook zijn deze racesturen goedkoper. De force feedback voelt minder soepel aan, vanwege het directe contact van de tandwielen. Hierdoor zijn de racesturen met tandwielaandrijving vaak luider dan racesturen met riemwielaandrijving.

Riemwielaandrijving

Riemwielaandrijving

Riemwielaandrijving brengt de draaibeweging van de motor over op het stuurwiel met één of meer riemen. Deze methode werkt soepeler en stiller dan tandwielaandrijving, omdat er geen contact is tussen metalen. Deze racesturen hebben een goede balans tussen prijs en prestatie. Een nadeel van riemwielaandrijving is een kleine vertraging in force feedback. Ook slijten de riemen, wat je racestuur minder duurzaam maakt.

Directe aandrijfsystemen

Magnetische sensoren

Magnetische sensoren

Deze technologie meet de positie van het racestuur nauwkeurig. Dit doen de sensoren zonder fysiek contact. Hierdoor slijten de sensoren niet. Deze techniek staat ook bekend als H.E.A.R.T. Magnetische sensoren vind je vaak samen met riem- of tandwielaandrijvingen. Door de precieze meting van de stuurpositie krijg je nauwkeurige en soepele feedback. Racesturen met magnetische sensoren zijn vaak duurder.

Direct Drive

Direct Drive

Bij Direct Drive heb je geen riemen, tandwielen of andere indirecte aandrijfsystemen. De motor zit hier vast aan het stuurwiel. Dit geeft je de meest nauwkeurige en realistische force feedback, voor de beste race beleving. Je hebt geen last van vertragingen. Direct Drive levert de krachtigste force feedback. Deze racesturen zijn de duurste in de markt. Ook moet je deze racesturen stevig bevestigen.

force feedback aanpassen in game

Hoe pas je force feedback aan?

Op elk racestuur pas je de force feedback naar wens aan. Zo zet je de feedback harder of juist zachter. Je past deze instellingen aan in-game of via software op je pc. Het is belangrijk dat je de force feedback goed test. Dan weet je precies wat het beste bij jou past. Hoe je deze force feedback aanpast in games als F1, lees je in het artikel hieronder.

Conclusie

Voor elk type racer is er de juiste force feedback. Ben je een beginner? Kies dan voor een tandwielsysteem. Deze sturen zijn goedkoper en hebben prima force feedback. Met riemwielaandrijving heb je meer controle over je race. Voor een betere ervaring kies je voor magnetische sensoren. Deze slijten niet en gaan langer mee. Wil je de beste kwaliteit? Kies dan voor een Direct Drive racestuur.

Alles over sim racing

Heeft deze pagina je geholpen?

Artikel van Sem

Racesturen specialist.

Sem