Na reeds enkele 100 km met mijn Rider 50 op de weg en in het bos gezeten te hebben is het tijd voor een kleine review.
Net zoals zovelen bleef bij mij de keuze hangen tussen de Garmin Edge 800 en de Bryton Rider 50. Mijn MTB vrienden beschikken allemaal over een Garmin, maar ik wou toch de Bryton proberen (is ook een stuk goedkoper).
Naar functionaliteit hoef je niet te kijken deze zijn op de touchscreen van de 800 na bijna identiek.
Mijn eerste indrukken van de Rider 50 waren dat het toestel degelijk aanvoelt en makkelijk te monteren is op je fiets. Mijn enig probleem was dat ik steeds de melding kreeg dat m'n MicroSD niet aanwezig was. Probleem was blijkbaar dat het niet volledig in z'n slot zat. Mits gebruik van een balpen en goed door te duwen klikte de kaart plots op z'n plaats.
De werking van het toestel is super: duidelijk, eenvoudig en logisch. Het enige (kleine)minpunt is dat het toestel soms wat traag is bij switchen tussen de verschillende modes.
De GPS tracking is zeer nauwkeurig en nog nooit een signaalverlies gehad en dankzij de goeie batterijduur ben ik zeker dat hij nooit zal uitvallen tijdens een rit.
De installatie op mijn Mac verliep vlekkeloos en nam nog geen 5min in beslag, de ONLINE software staat nog niet volledig op punt en de help files zijn jammergenoeg niet altijd up-to-date. Snel even mailen naar de support van Bryton en de dag nadien had ik al antwoord. Gelukkig zijn ze nog in volle ontwikkeling en via facebook pagina 'Bryton NL' krijg je updates over software aanpassingen zoals nieuwe kleurcodes enz...
Op het forum van Bryton heb ik gezien dat er ook een offline versie van de bryton software in ontwikkeling is en dit kan ik dus enkel maar aanmoedigen aangezien ik regelmatig in het buitenland zonder internet-connectie zit.
Tot slot wil ik nog zeggen dat het aanschaffen van nieuwe kaarten een makkie is (en vrij goed van prijs voor Duitsland-Oostenrijk-Zwitserland).
Gewoon even op de site de kaart aanklikken , betalen via paypal en je kan de nieuwe kaart gebruiken. Vroeger kon je maar 1 kaart activeren, maar dit klopt nu niet meer, bij mij staan er reeds 3 actief en allemaal bruikbaar.
Besluit: zeer goed alternatief voor een Garmin.
Het is goedkoper, kan evenveel en werkt prima.
Mij zie je enkel met een smile op m'n gezicht rondrijden met m'n Rider 50!