Ik was redelijk sceptisch of de Roomba niet een gimmick zou zijn maar na één week ben ik echt verkocht en zou ik niet meer zonder willen.
Het is geen 100% vervanger voor een stofzuiger maar als je hem een aantal keer per week laat rondrijden hoef je echt een stuk minder vaak zelf te zuigen.
Na onze roomba uitgepakt te hebben gelijk maar zijn eerste ronde laten maken. Tijdens zijn eerste rit liep hij vast op het rooster van de convector. Hier een virtual wall neergezet en hij blijft er vervolgens netjes uit de buurt.
De roomba navigeert op zich netjes door de kamer. De grotere vlakken doet hij best mooi systematisch. Wel heeft hij moeite om op ons hoogpolig tapijt te komen maar na een aantal pogingen komt hij er wel op. Na een uur rondgereden te hebben was hij klaar en rijdt hij netjes terug naar zijn laadstation.
De stofbak zat helemaal vol, hij zuigt dus daadwerkelijk rommel op.
De volgende dag Ted, zo heet onze roomba, losgelaten op de eerste etage. Mooi om te zien hoe Ted vanuit de hal de verschillende kamers in navigeert en hierbij ook netjes onder het bed komt. Na 40 minuten was Ted klaar en ook nu weer een mooie volle opvangbak.
De Roomba is in te stellen en te bieden met een app, op de iphone werkt deze app goed. Hij is simpel in het gebruik en laat je na een schoonmaakbeurt de statistieken hiervan zien.
Je ziet de tijdsduur, een kaart waar er allemaal gezogen is, en de plekken waar veel vuil is aangetroffen worden met een kruisje aangeduid.
Na een schoonmaakbeurt moet je uiteraard nog wel zelf het opvangbakje legen en het filtertje schoonmaken. Hier ging het bij mij binnen een week mis. Het klepje waarachter het filter zit dien je te openen met een lipje, zo'n lipje wat ook vaak op de batterijklepjes zit. Toen ik dit wilde openen brak het lipje af. Ik stond hier eigenlijk wel een beetje van te kijken gezien ik naar mijn idee niet erg hardhandig was. Het klepje met het lipje is niet los te verkrijgen, als dit defect is moet je een heel opvangbakje kopen, in de Amerikaanse webshop wordt hier $60,- voor gevraagd.
Gelukkig kan ik zonder gezeur bij Coolblue de robot omruilen voor een nieuwe maar ik ben wel bang dat dit een zwak onderdeel zal blijven, voortaan dus maar erg voorzichtig doen bij het openen van het klepje.
Erg zonde, aangezien de rest van de Roomba naar mijn idee wel erg degelijk gebouwd is.
Mijn eindoordeel is ondanks het breken van het lipje toch positief, de Roomba presteert eigenlijk zelfs een klein beetje boven mijn verwachtingen. Ook is de service van Coolblue weer zoals altijd top, zonder gezeur wordt mijn probleem verholpen.