The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Lucinda

Ergonomisch werken in 3 stappen

Door een ergonomische werkhouding aan te nemen, ga je op een gezonde manier aan het werk om bijvoorbeeld nek-, rug- en polsklachten te voorkomen. In dit artikel leg ik uit hoe je in 3 stappen ergonomisch aan het werk gaat door te letten op je houding, randapparatuur en accessoires.

1. Let op je houding

Ergonomische zithouding

Zittend werken

Voor de ideale zithouding is het belangrijk dat je de rugleuning en zitting zo instelt dat je onderrug ondersteund wordt en je een rechte rug hebt. Zorgt dat je op de juiste hoogte zit, waarbij je knieën in een hoek van 90-100 graden staan en je voeten ontspannen op de grond rusten. Stel je armleuningen zo in, dat de hoek van je elleboog minimaal 90 graden bedraagt. Als het goed is dan sluiten je armleuningen aan op de tafel.

Staand werken

Staand werken

Wanneer je uren achter elkaar aan een bureau zit, is het van belang dat je niet constant dezelfde houding aanneemt. Dit benadeelt namelijk de doorbloeding en leidt tot stijfheid en klachten. In dit geval is een zit-sta bureau de oplossing. Deze bureaus verhoog je namelijk eenvoudig, zodat je zowel staand als zittend werkt. Ook bestaan er standaarden waarbij alleen het toetsenbord en het scherm verhoogd worden. Dit komt van pas als een zit-sta bureau niet haalbaar is.

2. Zorg voor ergonomische randapparatuur

Er bestaat speciale randapparatuur om klachten aan je polsen, handen en nek te voorkomen. Hieronder lees je hoe je jouw ergonomische werkplek compleet maakt met een verstelbare monitor, een ergonomische muis of een ergonomisch toetsenbord.

In hoogte verstelbare monitoren

In hoogte verstelbare monitor

Door je monitor goed af te stellen, is de kans kleiner dat je last van je nek of rug krijgt. Kantel je monitor of draai het scherm voor extra comfort. Zorgt daarbij dat de bovenrand van de monitor ongeveer op ooghoogte zit. Kies voor een monitor met pivot functie als je vaak lange teksten leest. Zo zie je de tekst in één oogopslag en hoef je minder te scrollen.

Werk je met twee schermen naast elkaar? Dit wordt een dual monitor set-up genoemd. Het voordeel hiervan is dat je minder hoeft te schakelen tussen vensters, wat beter is voor je handen en polsen. Gebruik je beide schermen gelijkmatig? Zet de monitoren dan recht voor je, op armlengte afstand, met de schermen naar binnen gedraaid. Gebruik je één scherm meer dan de andere? Plaats het hoofd-scherm dan recht voor je, zoals je dat bij één monitor zou doen. Plaats het extra scherm ernaast en draai deze naar je toe.

Ergonomische toetsenborden

Ergonomisch toetsenbord

Als je de hele dag door gebruik maakt van een toetsenbord, is het belangrijk dat je je handen en polsen zo min mogelijk belast. Kies daarom voor een ergonomisch toetsenbord. Een golvend of gesplitst ontwerp verstel je horizontaal of verticaal. Zo pas je het toetsenbord aan op jouw ideale werkhouding en beperk je de kans op klachten aan je handen en polsen.

Ergonomische muizen

Ergonomische muis

Een ergonomische muis vermindert de kans op klachten aan je handen en polsen en kan bestaande klachten inperken. Ergonomische muizen hebben een afwijkende vorm die bedoeld is om de druk op je polsen en spieren te verminderen. De bediening van de muis is ook anders. Met een verticale muis beweeg je je hele arm, in plaats van alleen je polsen. Met een trackball muis gebruik je enkel je duim om de cursor te bewegen, waardoor je arm stil blijft liggen.

3. Zorg voor ergonomische accessoires

Polssteun

Polssteunen

De meeste standaard toetsenborden zijn niet voorzien van een polssteun. Een losse polssteun is dan een voordelige oplossing om de knik van je polsen te verminderen. Kies voor een verstelbare polssteun om hem in de goede hoogte te zetten. Zo ontlast je jouw polsen en typ je uren achter elkaar door, zonder klachten te krijgen.

Voetensteun

Voetensteunen

Een voetensteun biedt een verhoging voor je voeten en benen, waardoor je uren lang doorwerkt zonder klachten te krijgen. Een goede voetsteun voorkomt dat je benen gaan hangen of afknellen en draagt daardoor bij aan een betere werkhouding. Door de voetensteun te kantelen, zet je hem in de juiste hoek om jouw zithouding te optimaliseren.

Monitorarmen

Monitorarmen

Een monitorarm komt van pas als jouw monitor niet of beperkt in hoogte verstelbaar is. Zo krijg je de monitor op de juiste kijkhoogte. Kies voor een monitorbeugel met meerdere armen om bijvoorbeeld 2 schermen tegelijk te gebruiken. Bijkomend voordeel van een monitorarm is dat je meer ruimte op je bureau overhoudt, doordat je de schermen laat zweven.

Algemene tips

Naast de juiste apparatuur speel je zelf ook een belangrijke rol in het voorkomen van RSI klachten. Door bijvoorbeeld regelmatig op te staan van je werkplek en een rondje te gaan lopen, bevorder je de bloedsomloop en verminder je de druk op spieren en pezen. Tot slot is het belangrijk om ‘s avonds je toetsenbord en muis even te laten staan. Zo krijgen je polsen en armen even rust en ga je de volgende dag weer fris aan het werk.


© 1999 - 2019 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 21.935 beoordelingen